به گزارش پایگاه خبری تماشاگران نیوز، ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به فعالیت شورای رقابت در خصوص کنترل بازار خودرو، گفت: شورای رقابت تاکنون برای کالاهای انحصاری قیمت تعیین میکرد و نقش موثری در قیمت گذاری داشت. مسئله مهم تر در این امر، کنترل عرضه خودرو توسط خودروساز بود که شورای رقابت باید به این موضوع ورود میکرد اما تنها در بخش قیمت گذاری فعالیت کرد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شورای رقابت با کنترل عرضه خودرو توسط خودروساز، میتوانست قیمت را کنترل کند. به دلیل اینکه طی این مدت عرضه خودرو کنترل نشده بود، قیمت خودرو بیش از اندازه بالا رفت.
کارشناس صنعت خودرو گفت: شورای رقابت باید قیمت خودرو را طوری تعیین میکرد که این کالای انحصاری در بازار به فروش رود. خودروساز نمیتواند خودروهای خود را در انبار نگه دارد.
او تشریح کرد: به نظر میآید اگر قرار است شورای رقابت به قیمت گذاری ورود کند، باید به عرضه خودرو توجه کند. البته یکی از راهکارهای کنترل بازار در کنار حمایت از خودروسازان و افزایش عرضه، واردات است.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: شورای رقابت طی این مدت میتوانست علاوه بر وظایف خود که حمایت از خودروسازان و مصرف کننده بود، از بخش خصوصی حمایت کند و اینگونه رقابت نیز ایجاد میشود. خودروسازان داخلی تاکنون انحصاری فعالیت کردهاند که این موضوع به نفع مصرف کننده نیست.
او بیان کرد: ایران خودرو ۱۵ هزار میلیارد تومان و سایپا ۱۱ هزار میلیارد تومان طی زمانی که قیمت گذاری دستوری بوده، ضرر داشتهاند، اما همچنان سرپا هستند .
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، با این میزان سرمایه میتوان یک خودروسازی راه اندازی کرد، خودروسازی که تماما ایرانی باشد و سالیانه بتواند ۲۰۰ هزار دستگاه در سال تولید کند.