کد خبر : 52599 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۹ خرداد - 10:04
«تماشاگران» اوضاع موجود در بازار خودرو را بررسی کرد: وزیر صمت: وضعیت بازار خودرو قابل دفاع نیست! سید رضا فاطمی امین  یکشنبه در خاتمه بازدید از گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: صنعت خودروی ایران از نظر ظرفیت نیروی انسانی و زیرساخت‌های نصب شده، مناسب است.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران نیوز/این صنعت هرچند مسائل و چالش‌های زیادی دارد و از این بابت باید به مردم و مشتریان حق داد، اما قابل احیا و اصلاح است. در ماه‌های گذشته تمرکز اولیه ما روی موضوع تولید و افزایش تولید بود. وقتی تولید افزایش می‌یابد گردش مالی شرکت‌ها اتفاق افتاده، قیمت تمام شده کاهش یافته، شرکت‌های قطعه‌ساز به حرکت می‌افتند و بهبود کیفیت را می‌توان انتظار داشت.

وزیر صمت اضافه کرد: نکته دوم، حرکت به سمت تغییر محصول است، زیرا بخش عمده‌ای از بی‌کیفیتی که مردم در خصوص خودروها اشاره دارند، ناشی از پلتفرم‌های قدیمی در خودروهایی همچون تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ است که خیلی قابل اصلاح نیستند. فاطمی امین تاکید کرد: وضعیت صنعت خودرو کشور هنوز قابل دفاع نیست، اما نسبت به حدود ۶ ماه گذشته رشد قابل‌توجهی داشته و مشکلات آن یک‌به‌یک در حال رفع است.

خودرو گران نمی‌شود

وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، گفت: در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم.

وزیر صمت اضافه کرد: امروز عبور مستقیم خودرو از خط تولید به بازار در

ایران‌خودرو به ۱۰۰ درصد و در سایپا به ۹۷ درصد رسیده است.

اما در ادامه شب گذشته محمدرضا نجفی‌منش در کلاب هاوس گفت: یکی از تصمیمات سخت دولت این است که از قیمت‌گذاری خودرو خارج شود و بگذارد مکانیزم بازار کار خود را انجام دهد.

فشارها برای واردات خودرو بالاست

ربیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور ادامه داد: الان دولت بر اثر فشارهای فوق‌العاده سنگین از طرف مجلس و مقامات برای واردات خودرو روبه‌روست، در این فشا باید توجه داشت دنبال واردات خودروهای ارزان‌قیمت نیستند.

نجفی‌منش با تاکید بر اینکه شخصا موافق واردات خودروست، گفت: در سال‌هایی که ما واردات خودرو داشتیم، تولید داخل در آن سال‌ها نه گران بود و نه بی‌کیفیت از این رو اصلا مخالف واردات خودرو نیستیم.

وی افزود: من اعتقاد دارم در این شرایط هم ما بهتر می‌توانستیم عمل کنیم و هنوز هم می‌توانیم؛ به دو علت. یکی این‌که دولت دست از سر قیمت‌گذاری بردارد و بگذارد قیمت‌ها در حاشیه بازار تعیین شود.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشورتصریح کرد: درست است که حجم نیاز به خودرو در بازار زیاد است، اما من اعتقاد دارم که این حجم نیاز فقط به خاطر اختلاف قیمت بالایی است که وجود دارد. یعنی برای هر خودرو از ۴۰ میلیون تومان اختلاف بین قیمت بازار و کارخانه وجود دارد تا ۱۲۰ میلیون تومان.

وی در توضیح این مطلب افزود: منظور این است که خریدار نیاز به خودرو ندارد و با هدف دستیابی به این تفاوت قیمتی دست به خرید می‌زند.

نجفی‌منش با اشاره به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته خودروسازان، تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که در رابطه با واردات خودرو نباید به آن‌هایی که حداقل در زمان تحریم ما را ترک کردند، جایزه بدهیم.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور یادآور شد: ما باید از این موقعیت استفاده کنیم که به جای واردات خودرو، خودروساز را وارد کنیم.

نجفی‌منش خاطرنشان کرد: به نفع کشور است که کاری انجام دهیم که صنعت ما آسیب نبیند؛ ضمن این‌که برای واردات خودرو نباید سخت‌گیری صورت گیرد.