کد خبر : 52711 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد - 14:14
واکنش  وزیر راه‌ وشهرسازی  به گرانی‌های بازار اجاره تیغ تیز اجاره بها زیر گلوی قشر آسیب پذیر جامعه تماشاگران_در روزهای پایانی از فصل بهار هستیم. روزهایی که در واقع به نام فصل نقل و انتقالات خانه ای معروف است و مستاجران در تکاپو برای یافتن خانه هایی با اجاره پائین و مالکان هم در صدد افزایش قیمت اجاره بها و تبصره های مختلف درباه گرانی و مشکلات امروز جامعه هستند.

اما واقعا این روند گرانی اجاره بها به کجا ختم می‌شود؟ چرا تیغ تیز اجاره بها زیر گلوی قشر آسیب پذیر بیشتر از گذشته فشار وارد می‌کند.

وزیر راه‌وشهرسازی روز پنجشنبه در بازدید از طرح نهضت ملی مسکن بهارستان و کلنگ‌زنی عملیات اجرایی ۲ هزار و ۸۱۶ واحد طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان گفت: تا پایان کار دولت سیزدهم باید ۲ میلیون مسکن ساخته و به بهره‌برداری برسد.

صحبت‌های وزیر نشان می‌دهد دولت وعده‌ پیشین خود را در ساخت ۴ میلیون مسکن تا پایان کار دولت عملی نخواهد کرد.

بیت‌الله ستاریان، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد مسکن سال قبل از چرایی عملی نشدن این وعده صحبت کرده بود. برای آگاهی از این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید.

چرا وعده ساخت ۴ میلیون مسکن عملی نیست؟

رستم قاسمی اظهار کرد: مقدمات مالی و پشتیبانی ساخت چهار میلیون واحد مسکن و زمین برای ساخت فراهم شده است.

قاسمی به تفاوت طرح نهضت مسکن ملی با مسکن مهر اشراره کرد و گفت: تفاوت طرح نهضت مسکن ملی با مسکن مهر در این است که در این طرح زمین ۹۹ ساله باید در اختیار تمام مردم قرار بگیرد، در صورتی که در مسکن مهر این تعهد نبود.

قاسمی با اشاره به تعیین سهم هر استان در طرح نهضت ملی مسکن و ثبت آن در سامانه، افزود: بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در دست اجراست که تا شهریور ماه ۱۰۰ هزار واحد تحویل خواهد شد.

شرکت بخش خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن

وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد زمین برای ساخت مسکن ملی آماده برگزاری است، گفت: مشکل ما در اصفهان برای اجرایی کردن نهضت ملی مسکن زمین بود که امروزه این مشکل رفع شده است.

رستم قاسمی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت مسکن ملی، گفت: بخشی از مسکن به صورت خود مالکی ساخته می‌شود یعنی تحویل زمین از سوی دولت و ساخت خانه توسط مالک با تخصیص وام و مدت زمان تعیین شده انجام بگیرد.

قاسمی گفت: در بخشی از طرح نهضت ملی مسکن شاهد حضور بخش خصوصی و به‌صورت خودمالکی هستیم که حدود ۲۰۰ هزار واحد در کشور به این صورت ساخته می‌شود.

در طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید فولادشهر ۲ هزار واحد، نجف‌آباد ۵۰۰ واحد، قمصر ۲۱۶ واحد، شهرضا ۱۰۰ واحد، خمینی شهر هزار واحد ساخته خواهد شد.

نکته قابل‌تأمل در قیمت‌گذاری بازار اجاره این است که حسن اجرای آن نیازمند وجود یک بانک اطلاعاتی شفاف و منسجم از بازار اجاره و خانه‌های خالی است که عملاً ایجاد کامل آن از تیرماه ۱۳۹۴تاکنون در پیچ‌وخم وزارت راه و شهرسازی معطل مانده و باوجود الزامات قانونی و اصرار مکرر مجلس، تاکنون اقدامی برای ایجاد آن انجام نداده است.

شواهد نشان می‌دهد که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم پس از یک سال بی عملی محض، از ساخت 4 میلیون واحد مسکن عقب نشینی و اعلام کرده است که تا پایان دولت تنها 2 میلیون واحد مسکونی خواهد است!

باتوجه به اینکه وزارت راه با حضور موثر برخی آقازاده‌ها و میدان داری مدیران دولت حسن روحانی در "رکود" و "آدرس دادن غلط" غوطه ور شده است، کارشناسان مستقل پیش بینی می‌کنند که وعده ساخت 2 میلیون واحد مسکونی هم محقق نخواهد شد.

بی عملی رستم قاسمی در وزارت مسکن از عوامل اصلی ادامه دار شدن رکود در سال اول دولت سیزدهم است.