کد خبر : 52804 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۱ تير - 14:15
سرپرست امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان مطرح کرد به زودی شاهد حضوربانوان درورزشگاه ها هستیم ورزش مساله فرهنگی مهمی است و یکی از ابزارهای مهم فرهنگی به حساب می‌آید، در همه جای دنیا مساله فرهنگ در ورزش مطرح است، از ورزش برای رفع بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها کمک گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران نیوز/حجت الاسلام و المسلمین علی احدی، سرپرست اداره کل امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری که تحت عنوان (جشنواره ولایت) (سه‌شنبه ۲۱ تیر) در سالن کنفرانس ساختمان شماره ۲ وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، با اشاره به اهداف جشنواره ولایت اظهار کرد: ورزش مسئله فرهنگی مهمی است و یکی از ابزارهای مهم فرهنگی به حساب می‌آید، در همه جای دنیا مسئله فرهنگ در ورزش مطرح است، از ورزش برای رفع بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها کمک گرفتند. در ایران مسئله فرهنگ در ورزش آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

او گفت: مشکل ما در مسائل فرهنگی ورزش نیست، بلکه باید رفتار فرهنگی ورزشکاران انعکاس داده شود، بسیاری ورزشکاران مدال‌های خود را که سال‌ها تلاش کردند برای آزاد کردن زندانی‌ها به فروش می‌گذارند اما کم‌تر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند، مسئله فرهنگ در ورزش مظلوم است. این گونه مسائل باید در اولویت قرار بگیرند.

سرپرست اداره کل امور فرهنگی وزارت ورزش با بیان این که هنوز مسائل فرهنگی در باشگاه‌ها جدی گرفته نمی‌شود، تصریح کرد: بسیاری از باشگاه‌های فرهنگی ورزشی تنها نماد فرهنگی ورزشی را به یدک می‌کشند، اما مسئول فرهنگی ندارند، مسئله فرهنگی باید به صورت جدی در دستور کار باشگاه‌های ورزشی قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: باشگاه‌ها، هواداران، مدیران ورزشی و بازیکنان، جامعه هدف ما در برنامه‌ریزی فرهنگی هستند و می‌توانند در تقویت بحث فرهنگی در ورزش موثر باشند. نباید مسئله پهلوانی در کنار قهرمانی به حاشیه برود. ما جشنواره رسم پهلوانی راه‌اندازی کردیم تا فرهنگ پهلوانی تقویت شود. با این اتفاق برای نخستین‌بار در سطح ملی رسم جوانمردی اجرا شد. نباید پهلوانان ما در جامعه ناشناخته باشند.

احدی افزود: با توسعه رسم جوانمردی شبکه پهلوانان راه‌اندازی خواهد شد و از ظرفیت آن‌ها در کنش‌های اجتماعی استفاده خواهیم کرد. این کار برای شروع خوب بود، نباید اخلاق را فدای قهرمانی کنیم. اگر روی مسائل فرهنگی و پهلوانی تاکید داشته باشیم کم‌تر شاهد بی‌اخلاقی‌ها در ورزش خواهیم بود.

سرپرست اداره کل امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با بیان این که نباید از ظرفیت ورزش در بخش فرهنگی غافل شویم، خاطرنشان کرد: رویدادهای ورزشی با حضور هواداران در سطح کشور رقم می‌خورد این چنین رویدادهایی نیاز به اتفاقات فرهنگی دارد و می‌توانیم کارهای فرهنگی زیادی در حاشیه آن انجام داد، شاید در چنین شرایطی دیگر شاهد برخی بی‌اخلاقی‌ها روی سکو نباشیم.

احدی خاطرنشان کرد: کار فرهنگی در ورزش جزو سخت‌ترین کارهای فرهنگی است. هم‌چنین کار کردن فرهنگی با سلبریتی‌ها سخت است، پس کسی که قرار است مسئول فرهنگی در یک باشگاه شود، باید آموزش ببیند. بر همین اساس به باشگاه‌ها گفته‌ایم که قوی‌ترین افراد را برای این پست‌ها در نظر بگیرند.

احدی درباره بحث فرهنگی در استادیوم‌ها گفت: در این خصوص طرح ویژه‌ای داریم تا نیروهایی را دعوت کنیم و فضای بهتری به وجود بیاوریم. منظور ما در کارهای فرهنگی، کارهای نمادین و کلیشه‌ای نیست، بلکه به دنبال کارهای زیربنایی هستیم تا اتفاق بزرگی شکل بگیرد. در حقیقت سعی داریم تا مسئله فرهنگی را تبدیل به یک موضوع مهم برای مسئولان کنیم.

او درباره شرایط فرهنگی فدراسیون‌ها نیز تاکید کرد: مسئولیت این کارها با خود باشگاه‌ها و فدراسیون‌هاست. از آن‌ها درخواست کردیم که باشگاه‌ها، لیدرها را تأیید و شناسنامه‌دار کنند. لیدرها باید شناخته شده و شناسنامه‌دار باشند و تبدیل به سفیران فرهنگی شده و از فیلترهای مختلف رد شوند. هم‌چنین امروزه با لیدرهای مجازی مواجه هستیم و برخی اوقات به خاطر بی‌تدبیری باشگاه‌ها شاهد مواردی بودیم که اتفاقات تلخی را رقم زده است.

احدی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها افزود: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها حق طبیعی آن‌هاست، ولی باید مقدماتی را فراهم کنیم. تا زمانی که نتوانیم این کار را انجام بدهیم، باید با حساسیت ویژه‌ای به موضوع نگاه کنیم. امیدوارم با یک برنامه خوب به زودی شاهد حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها باشیم.