کد خبر : 52820 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۱ مرداد - 13:09
گزارش "تماشاگران امروز" از وضعیت نابسامان قاچاق کالا قاچاق کالا پا روی تولید داخل گذاشته است! مهرداد آقایی_قاچاق کالا معضلی که هنوز راه چاره ای برای ایستادن مقابل آن نه از سوی دولت و نه مسئولان پیدا شده است. البته وضعیت اقتصادی و تورم بالا کمک می کند تا قاچاق کالا طی سال های اخیر، افزایش چشمگیری هم پیدا کرده باشد. طبق یک آمار مشخص شده در سال گذشته،  سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود.

این یعنی بیش از درآمد نفت در سال‌های اخیر فقط به‌صورت قاچاق، کالا به کشور وارد شده است. پیامدهای منفی قاچاق بر کسی پوشیده نیست. کاهش نرخ اشتغال و ضربه به تولید داخل، خروج بی‌بازگشت ارز و سست کردن بنیان اقتصادی از مضراتی است که به دلیل قاچاق کالا به ما تحمیل می‌شود.

طبق شنیده تا کنون، مجازات کالای ممنوعه بسیار شدیدتر است و شامل مجازات زندان هم می‌شود. ضبط وسیله نقلیه و ملکی که در آن کالای قاچاق نگهداری می‌شود هم بخشی از مجازات‌هاست. اما با این وجود باز هم از افزایش کالاهای قاچاق شده، طی سال های اخیر کاسته نشده است.

مدتی پیش بود که دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه مبارزه با قاچاق کالا باید از سرمنشاء آغاز شود، افزود: ما باید با اصلاح ساختارهای معیوب، مطلوبیت و صرفه اقتصادی قاچاق را از میان ببریم. وقتی هزینه قاچاق از طریق تقویت سازوکارهای نظارتی و بسط شفافیت افزایش یابد، به طور طبیعی گرایش به آن کاهش خواهد یافت.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود، اتخاذ رویکرد پیشگیرانه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر تقویت روندهای نظارتی در این زمینه، گفت: لازم است سامانه‌هایی که در حال حاضر در زمینه قاچاق کالا فعال هستند به نحوی تکمیل یا مشمول اصلاح عملکردی شوند که به جای مقابله پسینی، به سمت پیشگیری از قاچاق حرکت کنیم.

با این حال حسین حسن پورمدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تماشاگران به صحبت پرداخته است که در انتها می‌خوانیم. او معتقد است شناسه کالا و کدهای رهگیری می‌تواند یکی از راه‌ها برای ایستادن در مقابل قاچاق کالا باشد.

_چرا وزارت صمت با شناسه دار کردن کالاها تا حدیاین مشکل را حل نمی‌کند؟

قانون های مختلفی برای مقابله با قاچاق کالا تا کنون تصویب شده است. هر ارگانی باید براساس وظایفی که دارد برای مقابله با این مشکل، فعالیت کند. اگر به خاطر بیاورید سال های گذشته بحث شناسه دار شدن کالاها و شناسه رهگیری مد نظر بود. این یکی از مواردی است که وزارت صمت باید پیگیری کند .شناسه دار کردن کالاها و شناسه رهگیری و شناسه کالا می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به کالای تقلبی و جعلی و یا قاچاق و غیراستاندارد را کاهش دهد.

_با توجه به وضعیت تورم و گرانی، مردم با جنس های تقلبی بیشتری در بازار روبه‌رو می‌شوند. چطور می‌توان این اطمینان را به مردم داد که جنس تقلبی در بازار کم است؟

امسال در بخش کالا و خدمات هزار و ۸۹۱ پرونده وارد شعب شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد افزایش داشته است. من فکر می‌کنم دستگاه های دولتی باید استعلام های مختلفی را بگیرند تا مقابل کالاهای تقلبی بایستند.

_ فکر می‌کنید برنده و تولیدات ایرانی می‌تواند جایگزین کالاهای خارجی شود تا کمی مقابل کالاهای قاچاق ایستادگی کرد؟

اصالت کالای ایرانی و خارجی اگر تأیید شود، قطعا دست قاچاق گران کالا بسته خواهد شد. به هرحال سازمان های مختلفی هستند که باید صحت یک کالا را تشخیص دهند و در کالای خارجی بایستند. اگر این قوانین رعایت نشده باشد، طبق قوانین قاچاق با توجه به مصوبه هیئت دولت که این کالاها با این که ایرانی هستند در حوزه کالای قاچاق قرار می‌گیرد؛ سوخت نیز همینطور است.در قانون مبارزه با قاچاق هم با حامل برخورد شده و هم خوردو توقیف می‌شود؛ همچنین مالکین و صاحبان این کالاها تحت پیگرد قرار می‌گیرند و برابر قانون مبارزه با قاچاق با آن‌ها رفتار خواهد شد.در مجموع قاچاق سوخت با هزار و ۱۰۰ فقره پرونده و قاچاق دام زنده با ۲۳۱ فقره پرونده بیشترین پرونده‌های تخلف در این استان را داراست.