کد خبر : 52922 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۸ شهريور - 13:46
"تماشاگران امروز" وضعیت بازار خودرو را بررسی کرد خودروهای اقتصادی انتخاب طبقه متوسط جامعه! اگر در بازار فعلی قصد خرید خودرو دارید، بهتر است برای انتخاب دقیق‌تر با خودروهای اقتصادی آشنا شوید.

تماشاگران امروز/خودروهای اقتصادی خودرویی‌های هستندکه مصرف سوخت پایین، هزینه استهلاک کم و بازار لوازم یدکی مناسب با قیمت ارزان داشته باشند.

صنعت خودروسازی ایران توان تولید خودروهای لوکس و گران قیمت را ندارد. خودروهای مجهز و لاکچری که بعضا در خیابان‌های شهر دیده می‌شود یا وارداتی هستند یا مونتاژ شرکت‌های خصوصی. در هر صورت اغلب خودروهایی که آبی پوشان و نارنجی پوشان تولید و عرضه می‌کنند، در رده خودروهای اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه قرار می‌گیرند.

با وجود این که اغلب خودروهای بازار ایران اقتصادی محسوب می‌شوند، ولی باز هم قشر متوسط توانایی خرید آنها را ندارند و به همین دلیل باید به گزینه‌های محدود روی میز تن بدهند. خریداران ناچار به خرید محصولاتی بی‌کیفیت ولی ارزان قیمت هستند. انصاف نیست که خریدار با پرداخت هزینه‌های نسبتا هنگفت خودرویی بخرد که امکانات و مشخصات فنی خوبی ندارد.

به همین دلیل قصد داریم محصولاتی را معرفی کنیم که اقتصادی‌تر از سایر گزینه‌های داخل هستند و می‌توانید برای خرید روی آنها حساب باز کنید.

برای خرید یک خودروی اقتصادی که از هر لحاظی گزینه خوبی باشد باید هزینه‌های کم‌تولید و منطقی را در نظر گرفت. در بازار داخلی اغلب مشتریان برای این که خودرو بخرند سعی می‌کنند دنبال گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه باشند که هم استهلاک کمتری داشته باشد و هم هزینه‌های سرویس نگهداری و تعمیر آن کم باشد. خودرویی با این مشخصات اقتصادی محسوب می‌شود.

اولین مؤلفه‌ای برای خریداران خودروی اقتصادی مهم مصرف سوخت ترکیبی آن خودرو است. مورد بعدی که مدنظر تمامی مشتریان خواهد بود، قیمت قطعات و لوازم یدکی آن خودرو می‌باشد. به طور کلی مشتری که قصد خرید خودروی اقتصادی دارد بیش از آن که به امکانات رفاهی توجه کند به مشخصات فنی سالم و مناسب را در نظر می‌گیرد.

یکی از بهترین خودروهای صندوقدار در بازار ایران جک J5 است. این خودروی اقتصادی می‌تواند گزینه‌ای کم استهلاک محسوب شود. البته جک J5 را می‌توان جزو بهترین و به‌صرفه‌ترین خودروهای وارداتی به حساب آورد، اما قیمت آن در مقایسه با سایر محصولاتی که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، بیشتر است.

علت استهلاک پایین این خودرو، استفاده از قطعات محکم و با دوام در بدنه است که به‌طور کلی سایر هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. شرکت کرمان موتور موفق شد به کمک شرکت پینین فارینا این محصول اقتصادی را روانه بازار کنند.

قیمت ۲۵۰ الی ۳۵۰میلیون تومانی جک جی ۵ در کنار مصرف سوخت پایین و استهلاک کم باعث شده مشتریان ایرانی خواهان آن باشند. نسخه دنده‌ای این محصول به طور ترکیبی تنها ۶.۶ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. نسخه گیربکس نیز اتوماتیک آن ۷.۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

از دیگر مؤلفه‌های مهمی که خریداران را جذب این خودرو می‌کند، طراحی ظاهری آن است. از نظر ایمنی، جک J5 در سطح مناسبی قرار دارد. این خودرو موفق شده از مؤسسه انکپ چین ۵ ستاره ایمنی دریافت کند. خودروی صندوقدار کرمان موتور مجهز به یک پیشرانه ۱٫۸ لیتری است که می‌تواند حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متر را تولید کند.

دیگر امکانات رفاهی این خودرو سیستم ترمز و کنترل پایداری جلو دیسکی دو جداره با قابلیت تهویه و خنک‌شونده و عقب دیسکی ABS و EBD، سیستم خودکار تهویه مطبوع، رینگ ۱۶ اینچی اسپرت آلومینیومی، چراغ‌های هالوژنی جلو و عقب، صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، آینه‌های جانبی دارای گرم‌کن، اخطاردهنده فشار باد لاستیک‌ها، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سانروف اشاره کرد.

مهم‌ترین ویژگی تیبا، مصرف سوخت کم و استهلاک پایین آن است. بر اساس همین دو عامل می‌توان گفت جزو به‌صرفه‌ترین محصولات شرکت خودروسازی سایپا به حساب می‌آید. این خودرو دو مدل در بازار دارد. نسخه اول تیبا در سال ۸۷ و نسخه دومی آن در سال ۹۳ وارد بازار شد.