کد خبر : 52938 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۹ مهر - 10:53
گزارش تماشاگران امروز از دغدغه کودکان فردا دنیای مجازی خطرناک ترین اعتیاد برای کودکان بی تا کیانی_ چرا دوران بچه گی  در میان هیاهو تکنولوژی گم شده است؟ دنیای مجازی دنیای کودکان را هم دگرگون کرده است. وابستگی بچه ها به دنیای مجازی بیشتر از اسباب بازی های مغازه اسباب بازی فروش ها خاک می خورند.

البته دنیای مجازی فضایی را طراحی کرده که بچه‌ها با استفاده از هوش خود با آن در ارتباط نزدیک هستند. سال‌ها ست که این روزها درپیش کانون پرورش فکری پر از ایده های ناب برای کودکان بود. از فصل کتابخانی گرفته تا کلاسهایی که علاوه بر سرگرمی بحث آموزش داشتند و با روش های سنتی فصل تابستان را می‌گذراندند. در همین زمینه عضو سابق کانون پرورش فکری گفت: بچه‌ها نمی‌توانند در دنیای مجازی بچگی کنند چون ابزار‌هایی در آنجا طراحی شده که آن‌ها را به شدت وابسته می‌کند.

هومن اهرامی در نشست «زندگی در دنیای متاورس (فرصت‌ها و تهدیدها)» گفت: سال‌هاست که دنیای سرمایه‌داری متوجه شده که دیگر با روش‌های سنتی نمی‌تواند به باز تولید ثروت بپردازد و نیازمند جهشی برای این منظور بود. متاورس دورنمای روشنی برای نظام سرمایه‌داری ایجاد کرد تا از هیچ بتواند به پول برسد. ما باید با تجهیز به سلاح‌های فرهنگی و تربیتی با این فناوری روبه‌رو شویم به‌ویژه که پیوسته فناوری در حال پیشرفت است.

این دکترای مدیریت فناوری اطلاعات که به مناسبت «هفته ملی کودک» در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سخن می‌گفت؛ تاکید کرد: فناوری این کار در اختیار شرکت‌های بزرگ جهانی است و ما فقط باید به آگاهی‌های خود تکیه کنیم. ما نمی‌دانیم جهانی که بناست ترسیم شود، چگونه جهانی است تا بتوانیم در این زمینه پیش‌دستی کنیم. ما تا حدودی می‌توانیم در کنار فرزندانمان در این فضا حضور داشته باشیم، هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد؛ بنابراین افزایش سطح آگاهی حائز اهمیت است.

این عضو سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: این فضا، در دست ما نیست. تمام شرکت‌های بزرگ دنیا به سمت تولید متاورس پیشرفته‌اند. این خیلی سخت است؛ چون بر خلاف اینستاگرام که خود مشکلاتی را، به همراه داشته و دارد؛ فضای متاورس کاملاً تجربه‌پذیر و قابلیت انتقال حسی را هم دارد و این مشکلات را دو برابر می‌کند.

وی آموزش، اجتماعی‌سازی، درمان، بازی و سرگرمی و فرصت‌های اقتصادی را از جنبه‌های مثبت فضای متاورس توصیف کرد و گفت: متاورس می‌تواند فرصتی را، برای بچه‌ها ایجاد کند تا در کلاس‌های مجازی، مشابه کلاس‌های واقعی، در کنار همکلاسی‌هایشان آموزش ببینند. ظاهراً کشور امارات، هزار مدرسه خود را به این فناوری مجهز کرده است؛ اما، واقعیت این است که این همه درگیر کردن بچه‌ها با ابزار‌های فناوری چه ضرورتی دارد؟

مدیرکل مرکز توسعه رصد و پایش فضای مجازی کشور تاکید کرد: بنابر پژوهشی که در کشور مالزی در مورد مدارس هوشمند انجام شده، پروژه برنامه آموزشی کشور مالزی در مورد مدارس هوشمند شکست خورده است. در گذشته برای آموزش، کتاب‌های مختلفی وجود داشت و دانش‌آموزان برای «دانستن» تلاش می‌کردند؛ من به عنوان کارشناس این حوزه این موضوع را توصیه نمی‌کنم، چون به لحاظ امنیت و فناوری، وابستگی انسان به فناوری خطرناک است.

مدیرکل مرکز توسعه رصد و پایش فضای مجازی کشور تاکید کرد: فرصت اقتصادی یکی دیگر از مزیت‌های حضور در محیط متاورس است. خرید و فروش زمین در متاورس یکی از کاربرد‌های رایج این محیط است. بچه‌ها می‌توانند با پرداخت رمز ارزهایی، نسبت به خرید ساخت زمین و امکان در فضای مجازی مشارکت داشته باشند. این موضوع به ظاهر به نظرم خنده‌دار است، اما از لحاظ مالی حجمی را، در دنیا به خود اختصاص داده است.

این نویسنده و محقق در زمینه آسیب‌های محیط متاورس به آسیب‌های روانی، محتوای خشونت‌آمیز و آسیب‌رسان اطلاعات غلط و نیز مخاطرات تبلیغ محتوای جنسی اشاره کرد و گفت: گم شدن کودک و کودکی مهم‌ترین مشکل دنیای مجازی است. بچه‌ها نمی‌توانند در این محیط بچگی کنند. چون ابزار‌هایی در آنجا طراحی شده که بچه‌ها را به شدت وابسته کرده و این موضوع امکان رشد مناسب را، از بچه سلب می‌کند. کتاب «قلاب؛ چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه‌روز درگیر کند» نشانگر این موضوع است؛ کتابی که بعد از رسوایی اخیر فیس‌بوک منتشر شد.