کد خبر : 52962 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۵ مهر - 09:41
گزارشی از وضعیت کاهش تورهای داخلی خدمات گردشگری زیر پوشش  صندوق ضمانت صادرات زمانی مردم می توانند برنامه ریزی سفر کنند که در طول سال چند روز به مناسبت های مختلف تعطیلی در تقویم باشد.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/ آنچه به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال، تعطیلات مناسبتی کم است و میزان ماسفرت مردم به دلیل بازگشایی مدارس، کاهش پیدا خواهد کرد. در همین زمینه سیدمصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی) با اشاره به ضریب اشغال مراکز اقامتی رسمی در تعطیلات مهرماه، گفت: مراکز اقامتی استان خراسان رضوی با ضریب اشغال بیش از ۹۰ درصد روبه‌رو شدند. استان گیلان، مازندران، اردبیل و آذربایجان شرقی نیز با ضریب اشغال ۸۵ درصدی همراه شدند. مراکز اقامتی استان ایلام، قزوین، همدان، سمنان، زنجان، اصفهان، کردستان، کرمانشاه و البرز بیش از ۸۰ درصد اشغال شدند.

او درخصوص استان‌هایی که کمترین ضریب اشغال اقامتی را ثبت کرده‌اند نیز گفت: ضریب اقامتی استان‌های خوزستان و خراسان جنوبی کمتر از ۳۰ درصد بود.

فاطمی همچنین از استان‌های شمالی و غربی کشور به عنوان پر مسافرترین استان‌های شش ماه نخست سال ۱۴۰۱ یاد کرد و گفت: استان‌های گیلان، مازندران، خراسان رضوی و اردبیل بیشترین ضریب اشغال اقامت را در شش ماه نخست سال جاری ثبت کرده‌اند. در این میان بیشترین میزان رشد گردشگری داخلی را نسبت به سال‌های گذشته، در استان‌های غربی شاهد بودیم.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی خاطرنشان کرد: معرفی محور گردشگری غرب از یک سو و برداشته شدن برخی از محدویت‌ها و همچنین اصلاح تصویر ذهنی گردشگران درخصوص محور غرب از جمله دلایل رشد و توسعه گردشگری در استان‌های غربی کشور است. در این میان جایکا ژاپن پیشنهاداتی برای انجام پروژه در معرفی محور گردشگری غرب کشور داشت اما هنوز عملیاتی نشده است.

فاطمی در ادامه به کاهش تعطیلات در نیمه دوم سال جاری و تأثیر آن در حوزه گردشگری اشاره کرد وگفت: با توجه به آنکه بیشتر تعطیلات تقویمی، در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ متمرکز شده بود شاهد رشد خوبی در توسعه گردشگری بودیم و بسیاری از شهرها و استان‌ها توانستند ضریب اشغال بیش از ۵۰ درصد را تجربه کنند و حتا برخی به ۱۰۰ درصد هم رسیدند. اما در نیمه دوم سال با کاهش و نبود تعطیلات در میان هفته، گردشگری دستخوش تحولاتی خواهد شد.

از سویی دیگر صادرات گردشگری با هدف پوشش ریسک‌های سیاسی و تجاری و تأمین مالی صادرکنندگان، تحت پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران قرار گرفته است. خبری که یحیی نقی‌زاده محجوب. مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری آن را انعکاس داده است. او در این خصوص می‌گوید:‌ صندوق ضمانت صادرات ایران که در پوشش ضمانتی صادرات کالا و خدمات از دیرباز فعالیت می‌کند و به نوعی تنها مؤسسه بیمه اعتبار صادراتی ایران به شمار می‌آید، با توجه به این‌که گردشگری به موجب مصوبه هیئت دولت به عنوان یکی از مصادیق صادرات و فعالیت‌های ارزآور محسوب می‌شود، موافقت کرد تا ریسک‌های سیاسی و تجاری گردشگری، به ویژه آژانس‌های فعال در زمینه گردشگری ورودی را ضمانت کند و پوشش دهد.

او افزود:‌ بهره‌مندی از تسهیلات این صندوق، فرایندی دارد که باید بر آن اساس، قراردادها در چارچوب مشخصی با طرف خارجی بسته شود. همچنین لازم است از نیم درصد تا یک‌ونیم درصد هزینه استفاده از تأمین مالی این صندوق از سوی صادرکنندگان گردشگری که در واقع آژانس‌های فعال در زمینه تورهای ورودی هستند، پرداخته شود.

نقی‌زاده این توضیح را اضافه کرد که با پرداخت این هزینه، ‌ در واقع ریسک کار گردشگری بیمه می‌شود تا اگر شرایطی خاص حادث شود و طرف خارجی امکان پرداخت پول را نداشته باشد و یا شرایط سیاسی و اوضاع بین‌المللی به گونه‌ای باشد که طرفین نتوانند به تعهدات مالی و ارزی خود عمل کنند، صندوقِ ضمانت صادرات آن را تأمین می‌کند.