کد خبر : 53040 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۰ آبان - 17:32
اعتماد دوباره مجلس به وزیر صمت فاطمی‌امین در کابینه ‌ماند صبح دیروز جلسه استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در مجلس با حضور معاون اول رئیس دولت شروع شد.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/نمایندگان با ۱۸۲ رأی مخالف استیضاح در مقابل ۸۴ موافق و ۶ رأی ممتنع بار دیگر به فاطمی‌امین اعتماد کردند.

نمایندگان مجلس در صحن علنی و در جریان رسیدگی تقاضای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از استماع سخنان نمایندگان موافق و همینطور کمیسیون‌های صنایع و معادن و عمران مجلس و همچنین دفاعیات سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت بار دیگر به وی رأی اعتماد دادند.

در حالی که قرار بود جلسه استیضاح وزیر صمت روز یکشنبه هفته جاری برگزار شود، اما با رایزنی دولت و مجلس رضا فاطمی‌امین به مجلس رفت تا به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهد. در حالی که تا هفته گذشته حذف او از وزارت صمت قطعی به نظر می‌رسید و حتی سناریوی استعفا مطرح بود، اما شنیده‌ها حاکی از تغییر فضای عمومی مجلس در چند روز اخیر به نفع وزیر صنعت است.

گویا دولتمردان در این هفته موفق شده‌اند رأی نمایندگان مخالف را برگردانند. با این حال تکلیف صندلی اصلی ساختمان خیابان سمیه روشن شد.

موافقان فاطمی‌امین بر این عقیده‌اند که مشکلات این وزارتخانه به حدی است انتظار اصلاح و تحول آن در ۱۵ ماه منصفانه نیست. این گروه تأکید دارد که اصلاحات ساختاری در این نهاد آغاز شده و تغییر در رأس وزارتخانه برنامه‌های ۱۵ ماه گذشته را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این بین مخالفان گرچه بر ناکارآمدی سیاست‌ها در چهار حوزه مختلف دست گذاشته‌اند، اما تأکید این گروه هم بیشتر بر بازار خودروست. البته موافقان وزیر صمت عملکرد فاطمی‌امین در این بازار را هم قابل دفاع می‌دانند و می‌گویند: رفع تمام مشکلات بازار زمان‌بر است و دولت برنامه‌های ویژه‌ای در این حوزه دارد. البته آن‌ها اذعان دارند که این بازار تنها ۱۳ درصد شاکله صنعت ایران را تشکیل می‌دهد که نباید به خاطر آن وزیری را جابه‌جا کرد. بدین ترتیب آن‌ها ابقای فاطمی‌امین را فعلاً بهترین گزینه روی میز می‌دانند. به‌ویژه در شرایط کنونی که کشور با مشکلات مختلفی در بعد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند.

سید رضا فاطمی امین در جلسه استیضاح خود با بیان اینکه ما یک کشتی هستیم و دولت و مجلس باید در کنار مشکلات را حل کنند، اظهار کرد: در ۴ سال قبل از شروع وزارت بنده، ۵ وزیر و سرپرست در این وزارتخانه حضور یافتند. این حوزه پر چالش است و ما وارث مشکلات انباشته شده‌ای هستیم که باید با هوشمندی آنها را اولویت بندی کنیم؛ بنده اعتراف می‌کنم و قبول داریم که در بخش صنعت و معدن هنوز مشکلات وجود دارد و ضعف‌ها را می‌پذیرم اما ما اولویت بندی کرده‌ایم.

وزیر صمت افزود: حوزه خودرو قصه پر غصه‌ای است و نه من، نه شما، نه رهبری و نه مردم راضی نیستند؛ آیا درست است که من کنار بایستم و فقط انتقاد کنم و یا اینکه کنار خودروسازان بایستم و به اصلاح امور بپردازم؟ قبول دارم که خودروسازان باید کار را اصلاح کنند اما مهم این است که روند راضی کننده است.

وی ادامه داد: شما حرکت را ببینید نه وضعیت را؛ وضعیت امروز قابل دفاع نیست اما از سال گذشته بهتر شده و رو به بهبود هم است.

فاطمی امین گفت: نمی‌توان مسائل چندین ده ساله را در یک سال حل کرد اما اولویت بندی کرده‌ایم؛ تمرکز را از مهر پارسال بر ثبات تولید گذاشتیم. سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو در کف پارکینگ بود و دادگستری ورود کرد. الان این موضوع حل شده و مشکل نقدینگی بدون دریافت یک ریال از بانک مرکزی حل شد.

در حوزه خودرو «سلبریتی طور» رفتار نکردم

وی اضافه کرد: بخشی از مشکلات خودرو به وزارتخانه باز می‌گشت؛ از روزی که وزیر شدم هر روز جلوی وزارتخانه تجمع بود الان دیگر تجمع می‌بینید؟ ۲۰ درصد از تعهد خودروسازان کاهش یافت؛ ۹ خودرو سال آینده به بازار می‌آید.

وزیر صمت به تصادف زنجیره‌ای شهر بهبهان که سال گذشته روی داد اشاره کرد و گفت: من از این تصادف بازدید کردیم و همه ما متأسفیم. اما جاده، راننده، پلیس، خودرو و… هم نقش دارد. من هم از کیفیت خودرو ناراضی ام اما سلبریتی طور رفتار نکردم بلکه به میدان برای حل مشکلات آمدم.

فامیل بازی به ما نمی‌چسبد

فاطمی امین در مورد انتسابات فامیلی، تصریح کرد: فساد و فامیل بازی به ما نمی‌چسبد؛ من برادرخانم ندارم اما بارها گفته‌اند که ایشان را در پست‌های مختلف به کار گرفته ام؛ برادر خانم بنده در تصادف جاده‌ای کشته شده است. ‏ چرا شایعات این چنینی مطرح می‌شود؟

سید رضا فاطمی امین افزود: من اولین مدعی مقابله با فساد هستم. با رئیس‌جمهوری عهد و پیمان بستیم؛ رئیس‌جمهوری اسطوره مقابله با فساد است. من هم به شدت با این مسائل مقابله می‌کنم.

وزیر صمت در مورد پولشویی هم گفت: در بحث مبارزه با پولشویی عقب هستیم اما اتهامی که در اینجا مطرح شد حتماً باید پیگیری شود؛ این مسئله یک اتفاق بد است که در این تریبون مقدس اینطور صحبت می‌شود.

جلوی رانت در مزایده معادن را گرفتیم

وزیر صمت در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت حوزه معدن اظهار کرد: ما در حوزه معدن مشکلات زیادی داریم. اولین کاری که باید در این حوزه اتفاق بیافتد اکتشاف است و اولین کاری که ما در این حوزه کردیم هم تمرکز بر اکتشاف بود و در یک سال گذشته معادن غنی کروم و طلا در استان خراسان جنوبی پیدا کردیم. بسیاری از دستور العمل‌ها را حذف کردیم و جلوی رانت در مزایده معادن را گرفتیم.

فاطمی امین ادامه داد: ما ۹۴ واحد فولادی در کشور داریم و وزارت صنعت در یکی از اینها سهام دارد که فولاد مبارکه است. فولاد مبارکه ۱۹ درصد تولید فولاد کشور را دارد و ما ۱۷ درصد در آن سهم داریم و در مجموع ما ۳ درصد سهام فولاد کشور را داریم. امسال فولاد و سنگ آهن و آهن اسفنجی در بورس کالا ارائه شده و بورس کالا ساز و کار شفافی برای فروش کالا است.

وزیر صمت افزود: امسال توانستیم قیمت فولاد را مدیریت کردیم به صورتیکه قیمت فولاد در ترکیه ۵۰ درصد بیشتر از ایران شد و قیمت فولاد مستعد افزایش بود که مدیریت شد. در مورد سیمان هم باید بگویم ما سال گذشته گفتیم قیمت سیمان باید کاهش پیدا کند و حدود یک ماه طول کشید تا قیمت سیمان کاهش یابد.