کد خبر : 53057 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۱۴ آبان - 09:58
گزارشی از افزایش گرایش سازمان ها به هدایای دستی دست پر بازارصنایع دستی ایران در جهان چند سالی است که مسئولان در حوزه صنایع دستی بر این نکته تاکید دارند که می‌توان از محصولات تولید شده در حوزه صنایع دستی به عنوان هدایای سازمانی و تبلیغاتی استفاده کرد. در این میان تولید کنندگان صنایع دستی به سمت تولید محصولاتی کاربردی با طرح‌های مورد پسند بازار و مشتریان برآمده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/در این میان صنایع دستی در یک بسته‌بندی ارزان و به صورت عمده با همان محصول در یک بسته‌بندی شکیل و لوکس دو هویت متفاوت دارند. ارزش مادی یک بسته‌بندی خود نشان دهنده ارزش کالای بسته‌بندی شده و فرد مصرف کننده آن است. بعضا حتی یک بسته‌بندی می‌تواند کالای درون خود را گرانتر و شکیل‌تر از آنچه که هست نشان دهد. انتخاب هوشمندانه بسته‌بندی صنایع دستی، می‌تواند نگرش مخاطب نسبت به آن را تحت تأثیر قرار دهد.

محبوبه قاسم نژاد (مدیر فروش سازمانی) با اشاره به آنکه این روزها اقبال سازمان‌ها و ارگان‌ها برای خرید هدایایی از جنس صنایع دستی بیشتر شده است، گفت: برخی از محصولات صنایع‌دستی مانند مس و فیروزه، خاتم‌کاری، پرداز و میناکاری‌ها در جعبه‌هایی نفیس که طراحی شده‌اند، قرار داده می‌شوند که بسته‌ای ویژه تعریف و طراحی شده است. در بیشتر بسته‌بندی‌ها از کالاهای ترکیبی استفاده کرده‌ایم به این معنا که در یک جعبه از ترکیب ترمه و گلدان استفاده کرده‌ایم و در جعبه‌ای دیگر ترکیب فیروزه و مس را به کار برده‌ایم. البته تلاش کردیم برای آنکه محصولاتمان کاربردی‌تر شود، چند کالا را در کنار یک هدیه قرار دهیم تا در عین جذابیت و زیبایی، بخش کاربردی استفاده از محصولات صنایع دستی نیز در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: بسیاری از محصولات صنایع دستی که در بسته‌های هدایا ارائه می‌شود توسط استادکاران که در کارگاه‌های صنایع دستی شهرهایی مانند اصفهان فعال هستند، تولید می‌شود. برای انتخاب طرح‌ها نیز سعی بر آن است تا طرح‌هایی که مورد پسند بازار است انتخاب شود. درعین حال تلاش برآن است که اصالت و زیبایی اثر صنایع دستی نیز حفظ شود. ترمه‌ها در کارگاه‌های یزد تولید می‌شوند و استادکاران سعی می‌کنند طرح‌های مناسب را انتخاب کنند.

به گفته قاسم نژاد، از آنجا که بسته‌بندی بخش مهمی در ارائه و عرضه صنایع دستی است از این رو سعی شده تا با طراحی جعبه‌های خاص که از ترمه، چوب و… در ساخت آن‌ها استفاده شده، علاوه بر ارائه محصول صنایع دستی در این جعبه‌ها، خود جعبه و بسته‌بندی نیز به گونه‌ای طراحی شود که بعد از استفاده از محصول درون آن نیز مورد استفاده قرار گیرد. عموما هم محصولی کاربردی در کنار محصول تزیینی ارائه می‌شود. البته در این میان بیشترین استقبال از ترمه است.

او با تاکید بر آنکه این روزها حوزه بسته‌بندی صنایع دستی پیشرفت شایان توجهی داشته، گفت: با وجود اهمیتی که بسته‌بندی در ارائه محصول صنایع دستی دارد اما گاه پیش می‌آید که به دلیل افزایش قیمتی که متوجه محصول نهایی می‌کند، در نظر گرفته نشود و گاه برای ارائه صنایع دستی به استفاده از یک پاکت کاغذی اکتفا شود. این درحالی است که بسته‌بندی نیز می‌تواند بخشی از محصول ارائه شده باشد.

قاسمن نژاد ادامه داد: عموما ممکن است بسته‌بندی صنایع دستی ۱۰ درصد بر قیمت نهایی محصول بیفزاید البته این مهم به بسته‌بندی و مواد مورد استفاده در آن بستگی دارد چراکه اگر در بسته‌بندی از چوب یا ترمه استفاده شده باشد، ممکن است تا ۳۰ درصد بر قیمت محصول نهایی بیفزاید.

این فعال صنایع دستی همچنین در پاسخ به این سؤال که عموما سازمان‌ها و ارگان‌ها به دنبال چه نوع صنایع دستی برای هدیه دادن هستند، گفت: سازمان‌ها بیشتر به دنبال بسته‌هایی هستند که جنبه کاربردی صنایع دستی و محصول درون آن‌ها قرار داده بیشتر از جنبه تزیینی آن باشد. البته برخی از مجموعه‌ها مانند بانک‌ها خواستار آن هستند که تندیس بانکشان را مثلا با استفاده از فیروزه تولید کنیم. درواقع می‌توان گفت با فرهنگسازی که صورت گرفته، مجموعه‌های صنعتی و تولیدی و ارگان‌ها و سازمان‌ها به آن سمت پیش رفته‌اند که از صنایع دستی به عنوان هدایا و کالاهای تبلیغاتی مورد نظرشان استفاده کنند.