به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/اما در این یک سال اخیر وضعیت سالن های سینما و رشد مخاطبان منفی بوده است. حتی فیلم های کمدی هم نتوانست سالن های سینما را پر کند. جشنواره های فیلم با مخاطب تعریف میشوند؛ به تعبیر بهتر و دقیقتر، میان مخاطبان یک جشنواره فیلم و وزن و جایگاه آن جشنواره درمیان کارشناسان و اهالی هنر، ارتباطی مستقیم وجود دارد. اما نباید از این نکته نیز غافل شد که بخش مهمی از اقبال مخاطبان به آثاریک جشنواره به شرایطی بستگی دارد که از سوی برگزارکنندگان آن رویداد برای تماشای آثار جشنواره، پیشِ روی مخاطبان قرار میگیرد. برای نمونه در اغلب ادوار جشنواره فیلم فجر، وقتی شرایط تماشای آثار جشنواره از سوی برگزارکنندگان برای مخاطبان تسهیلمیشد؛ شاهد سرازیر شدن مخاطبان به سینماهای مردمی برای تماشای آثار جشنواره بودیم و بسیاری از آثار به سانسهای فوقالعادهم میرسیدند.
بر همین اساس، یکی از معیارهای مهم برای رشد هر جشنوارهای در میان مخاطبان و گستردهتر شدن دامنه اثرگذاری جشنواره، فراهمکردن فرصت تماشای تعداد بیشتری از آثار برای تعداد بیشتری از مخاطبان است.
هر چند متولیان برگزاری جشنوارهها در ادوار گذشته این رویداد، برنامههای گستردهای برای به نمایش گذاشتن آثار سینمایی تدارک دیدهاند. چرا که رسالت جشنواره فیلم خلق موقعیتهایی برای فیلم های یک سال سینمای ایران است.
رحناز منافی ظاهر بازیگر سینما و تلویزیون درباره اوضاع سینمای ایران گفت: دیگر سینمایی باقی نمانده و به نوعی میتوان گفت که سینمای ایران ورشکسته شده است، چرا که کسی این روزها رغبت نمیکند به تماشای فیلمها برود.
بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه گرانیها در نرفتن به سینما تأثیر گذار بوده است، ادامه داد: از یک طرف اکثر فیلمنامهها آه و ناله شده و مخاطب پسند نیست و از طرف دیگر آن قدر هزینهها بالا رفته که برای یک خانواده بسیار گران تمام میشود، در نتیجه آنها ترجیح میدهند که سینما را از سبد خانوار خود حذف کنند.
منافی ظاهر ادامه داد: اگر فیلمنامههای طنز و خوب داشتیم شاید اوضاع کمی بهتر میشد و خانوادهها به این بهانه که کمی شادتر شوند و غم و غصههایشان را فراموش کنند، برای تماشای فیلم وقت میگذاشتند، باید کاری کرد که مردم راضی از سینما بیرون بیایند.
"بابک دقیقی" که این روزها بیشتر در فیلمسازی فعالیت میکند درباره وضعیت این روزهای سینما گفت: تاریخ هنر دوران پر فراز و نشیبی را طی کرده است و در همه این ادوار علی رغم سختیها، مشقات و اتفاقات ناگوار این هنر بوده که بر شرایط غالب شده و پیروز میدان بوده است. تولیدات هنری به طور عام و در اینجا به طور خاص سینما هم از تبعات وضعیت جامعه در امان نبوده است.
وی ادامه داد: سینماگران در سال های اخیر به دلیل بیماری همه گیر کرونا دچار خسران شدیدی شده و جبران این خسارتها احتمالا زمان بر خواهد بود، اما در نهایت سینما مانند همیشه از این گردنه هم عبور خواهد کرد و در مسیر خودش قرار خواهد گرفت. وضعیت نابسامان فعلی هنرمندان ،اقتصاد بخش زیادی از همه ما را تحت تأثیر گذاشت. در مجموع قطعا سینما با تمام هزینهها و مشکلاتی که در پی خواهد داشت از این بحران عبور خواهد کرد اما من تصور میکنم سینما با چالشها و تضادهای متفاوت و جدی دیگری در آینده روبهرو خواهد بود.باید مدیریت جدید این وضعیت را تغییر دهد.
سینما رسانهای است نافذ و تعیینکننده و امروزه، در بسیاری از کشورها برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامهها و راهبردهای کلان ملی و بینالمللی از این رسانه بهرهگیری میکنند، برای همین بهتر است مدیران به جای ارائه طرحهای دورهای که شاید بتواند اوضاع را برای مدتی بهبود بخشد به فکر یک چاره اساسی برای حل مشکل باشند.