کد خبر : 53083 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۵ آبان - 17:10
وزارت کار اعلام کرد؛ نمره بالای دولت در اشتغال‌زایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: طبق آمار رسمی مرکز آمار، در تابستان ۱۴۰۱، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر ۸,۹ درصد بوده و بررسی تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این نرخ کمترین نرخ بیکاری تابستان در ۱۸ سال اخیر است.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به روزنامه کار و کارگر با عنوان «دولت در اشتغال‌زایی نمره تجدیدی گرفت» اعلام کرد: طبق آمار رسمی مرکز آمار، در تابستان ۱۴۰۱، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر ۸,۹ درصد بوده و بررسی تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این نرخ کمترین نرخ بیکاری تابستان در ۱۸ سال اخیر است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان ۱۴۰۱، ۱۶,۲ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند، این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان ۱۴۰۰، به میزان ۱.۴ درصد کاهش‌یافته است. برخلاف گزارش روزنامه مذکور این نرخ هم نسبت به سال گذشته و هم نسبت به بلندمدت پایین‌ترین نرخ و بهترین نمره است.

طبق آمار سازمان تأمین اجتماعی، از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ تعداد کل بیمه‌شدگان با افزایش سه‌درصدی نسبت به آمار مشابه سال گذشته به بیش از ۱۵ میلیون و هشتاد هزار نفر در مردادماه افزایش‌یافته است.

تعداد کل مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در پایان شهریورماه سال جاری ۱۷۶ هزار و ۵۰۸ نفر و در ۵ماهه سال جاری ۱۶۲ هزار و ۴۹۱ نفر طبق گزارش سامانه جامع روابط کار بوده است. درحالی‌که تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در پایان شهریورماه سال ۱۴۰۰ برابر ۲۴۹ هزار و ۹۷۹ نفر بوده و در پایان تیرماه همان سال نیز ۲۷۰ هزار و ۲۹۳ نفر گزارش شده، به عبارتی تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در شش‌ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۴.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. درصورتی‌که روزنامه مدعی ناامیدی در بازار کار است؛ اما تعداد بیکاران در تابستان سال گذشته برابر ۲ میلیون و ۴۹۶ هزار نفر برآورد شده که امسال به ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار نفر کاهش‌یافته است.