کد خبر : 53121 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۲ آبان - 13:21
نگاه "تماشاگران امروز" به حمله آثار هنری معتبر تخریب هنر، اعتراض فعالان محیط زیست بی تا کیانی_ اتفاقی عجیب در این چند ماه گذشته باعث شده تا توجه افکار عمومی به نوعی از اتعراض فعالان محیط زیست منجر شود. این اعتراض و خشونت بعدهای فراوانی دارد. اما چرا باید آثار هنری مورد حمله و آسیب این نوع اعتراض ها قرار بگیرد؟

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/شرایط فعلی در کشورهایی که با جنگ روبه‌رو هستند و در کشورهایی که فارغ از جنگ به سر می‌برند، هم ادامه دارد. پس این نوع اعتراض باید یک صدایی باشد که هنوز به طور قطع نمی‌توان گفت منشا آن چیست.

مجموعه این اقدامات طبیعتاً توانسته توجه عمومی را به خود جلب کند اما آیا در نهایت می‌تواند منتهی به تأثیرگذاری بر سیاست‌گذاران و حکمرانان برای بازنگری در تنظیم سیاست‌های انرژی شود؟ قاعدتاً پاسخ منفی است. حتی اگر این فعالان تابلوهای تاریخی را بسوزانند نیز حکمرانان نمی‌توانند با صرف نظر از سوخت‌های فسیلی، زمستان سرد را به شهروندانشان هدیه بدهند.

همزمان با تحولات اوکراین که منجر به افزایش استفاده کشورهای اروپایی از سوخت‌های فسیلی شده، موجی از تحرکات فعالان محیط زیست برای اعتراض به این وضعیت در پیش گرفته شده است؛ تحرکاتی که با حمله به آثار هنری و تلاش برای مخدوش کردن آنها مواجه شده است؛ اما آیا این تحرکات به بهبود فضای مجازی منتهی می‌‌شود.

پس از وقوع جنگ روسیه و اوکراین و اوج گیری بحران انرژی، بسیاری از کشورهای اروپایی برای میان مدت دست به بازنگری در سیاست‌هایشان برای تأمین انرژی زدند و برخی از کشورهای قاره سبز سراغ استفاده از سوخت‌های فسیلی نظیر زغال سنگ نیز رفتند که سطح آلایندگی بسیار بالایی نسبت به گاز تأمینی از روسیه دارد.

در پی اعمال این سیاست‌ها، موج تازه‌ای از سوی گروه‌های فعال محیط زیست به راه افتاد و برخی گروه‌های آنارشیست سراغ روش‌های افراطی رفتند تا توجه عمومی را نسبت به تأثیرات مخرب عدم تغییر سیاست‌های استفاده از سوخت‌های فسیلی و عدم تغییر سریع مسیر به سمت سوخت‌های فسیلی یادآور شدند.

چندی پیش گروهی دیگر از فعالان روی تابلوی «دختری با گوشواره مروارید» شاهکار «ون‌گوگ» سوپ نخودفرنگی ریختند. شاهکار عصر طلایی «یوهانس ورمیر» در «موزه مائریتشویس» واقع در «لاهه» و نقاشی گران‌قیمت «کومه‌ها» اثر «کلود مونه» نیز هدف معترضان قرار گرفته بودند.

پس از آن دو فعال حوزه محیط زیست دستانشان را به قاب دو تابلو نقاشی اثر «فرانسیس گویا» که در موزه «پرادو» نگهداری می‌شود، با چسب چسباندند ولی به گفته مسئولان موزه این اقدام آسیبی را به قاب نقاشی‌ها وارد نکرده، اما لکه‌های جزئی بر روی آن‌ها ایجاد شده است.

این دو نفر در فضای بین دو نقاشی و بر روی دیوار عبارت « ۱.۵+ درجه سلسیوس» را نوشتند، تا به این نکته اشاره کنند که بر اساس «توافقنامه پاریس»‌ برای اینکه گرمایش زمین آثار مخرب و غیرقابل کنترل نداشته باشد، افزایش دما باید زیر ۱.۵ درجه باقی بماند.

گروه «شورش در برابر انقراض»، این اقدام فعالان محیط زیستی را اعتراضی به مواجهه با افزایش دمای کره زمین عنوان کرده‌اند. به گفته این گروه گرمایش زمین آب و هوای بی‌ثبات و عواقب جدی را برای تمام کره زمین به دنبال خواهد داشت.

پلیس نروژ اعلام کرد دو فعال حوزه محیط زیست در روز جمعه، شاهکار «جیغ» اثر «ادوارد مونک» که در «موزه ملی نروژ» واقع در «اسلو» نگهداری می‌شود را هدف حمله قرار دادند و تلاش کردند خودشان را با چسب به این نقاشی بچسبانند. گفته می‌شود در جریان این اقدام اعتراضی، هیچ آسیبی به نقاشی وارد نشده است.

مجموعه این اقدامات طبیعتاً توانسته توجه عمومی را به خود جلب کند اما آیا در نهایت می‌تواند منتهی به تأثیرگذاری بر سیاست‌گذاران و حکمرانان برای بازنگری در تنظیم سیاست‌های انرژی شود؟ قاعدتاً پاسخ منفی است. حتی اگر این فعالان تابلوهای تاریخی را بسوزانند نیز حکمرانان نمی‌توانند با صرف نظر از سوخت‌های فسیلی، زمستان سرد را به شهروندانشان هدیه بدهند.

در واقع بدیهی است که تغییر روند انرژی از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های پاک روند بلندمدت است، چرا که می‌بایست منابع تولید حجم عظیم انرژی ایجاد شود. بنابراین چنین تحرکاتی آن هم با محوریت مهم‌ترین گنجینه‌های هنر بشریت، تنها چهره گروه‌های محیط زیستی را مخدوش می‌کند و آنها را به گروه‌هایی فاقد منطق برای درک مسلمات نزد افکارعمومی جلوه خواهد داد و از قضا دغدغه‌هایشان را به حاشیه می‌برد.