کد خبر : 53369 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۲ بهمن - 13:43
رئیس فدراسیون والیبال: بودجه ورزش به هیچ وجه کافی نیست با ارائه پیشنهادی درخصوص اصلاح بودجه ورزش کشور گفت: بودجه ورزش باید به منابع پایدار متصل شود.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در واکنش به بودجه پیشنهادی دولت برای ورزش که ورزشی‌ها آن را «کوچک گرفته شدن چانه ورزش» می‌نامند، به محدودیت منابع اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی در وزرش اگر دولت به ورزش توجه کند، نهایتا منابع محدود را چیزی حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش خواهد داد. با این افزایش چند درصدی، نهایتا بودجه مثلا ۱۰ میلیاردی فدراسیون والیبال می‌شود ۱۲ میلیارد. با توجه به وضعیت موجود، امیدواریم دوستان ما در مجلس و دولت، به این نکته توجه کنند که حضور تیم‌های ملی ورزشی در میادین بین‌المللی یک حضور حاکمیتی است نه حضور بخش خصوصی که بگوییم به دولت ربطی ندارد. وقتی تیم ملی یک کشور در مسابقاتی در سطح آسیایی و جهانی شرکت می‌کند، در واقع نماینده جمهوری اسلامی است. از طرفی حضور در رقابت‌های بین‌المللی سلقیه‌ای و دل‌بخواهی نیست.

وی با اشاره به افزایش درصدی بودجه ادامه داد: این‌که به عنوان مثال دولت بودجه سال گذشته ورزش را درصدی افزایش می‌دهد، این سؤال مطرح می‌شود که به هزینه‌های تمام شده برای اعزام‌ها و سفرها چقدر اضافه شده است؟ زمانی بود که بلیت سفر به اروپا برای هر ورزشکار ۵ الی ۶ میلیون تومان بود ولی حالا به رقم ۴۰ میلیون تومان رسیده. این هزینه چند برابر شده؟ هزینه اعزام یک تیم به خاور دور در گذشته ۱۲ یا نهایتا ۲۰ میلیون تومان بود ولی درحال حاضر ۸۰ الی ۹۰ میلیون تومان شده است. زمانی هزینه بلیت اعزام تیم به قاره آمریکاجنوبی، برزیل یا آرژانتین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان بود ولی حالا با کمتر از ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان چنین اعزامی امکان‌پذیر نیست. یک نفر دو نفر هم که نیستند، تیم ۲۵ نفره است.

داورزنی به برنامه‌ریزی ۱۵ سال گذشته تاکنون فدراسیون والیبال برای استقلال مالی هم اشاره کرد و گفت: قبول داریم که فدراسیون‌ها هم باید درآمدزا باشند. از ۱۵ سال پیش، سیاست ما در فدراسیون والیبال این بود که والیبال از منابع مالی دولت کاملا مستقل شود و نیازی به این منابع نداشته باشد. ۸۰ درصد هم در این زمینه موفق بودیم و ۸۰ درصد منابع مالی مورد نیازمان را خودمان از محل اسپانسرها و کارکردها و منابع درآمدی و... کسب می‌کنیم. اما دولت برای ما مالیات می‌بندد. این درحالی است که درآمدی کسب شده ما متعلق به بخش خصوصی که نیست. چون تیم‌های ملی در زمره بخش حاکمیتی کشور هستند. دولت یک جا ۴ میلیارد به ما کمک می‌کند ولی با فشار مالیاتی و نامه سازمان مالیاتی مکلف به پرداخت ۷ میلیارد تومان مالیات می‌شویم! این‌ها محل اشکال است. ما انتظار داریم فعالیت‌های ملی و بین‌المللی فدراسیون‌ها و تیم‌های ملی، معاف از مالیات باشند نه این که مشمول دریافت مالیات عملکرد باشند. از یک بخش می‌آیند و مثلا بودجه سال گذشته را از ۱۰ به ۱۲ میلیارد افزایش می‌دهند و از آن طرف سازمان مالیاتی، دو برابر این رقم مالیات می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، رئیس فدراسیون والیبال ادامه می‌دهد: بله. ما کسب درآمد می‌کنیم ولی فدراسیون والیبال از ابتدای سال تاکنون ۷۰ میلیارد تومان هزینه کرده و پرداخت دولت به فدراسیون، ۱۰ میلیارد بوده. آیا ما کسب درآمد می‌کنیم کار بدی انجام می‌دهیم؟ اگر دولت قصد کمک دارد چرا مالیات بر عملکرد می‌گیرد؟ البته مشکلی با پرداخت مالیات حقوق و مالیات تکلیفی نداریم ولی مالیات بر عملکرد مشکل‌ساز است و برای تأخیر در پرداختش هم جریمه می‌بنند. مثلا اگر مالیات بر عملکرد ما ۳ الی ۴ میلیارد تومان است، با احتساب جریمه‌ها چیزی معادل ۱۴ میلیارد تومان برایمان می‌برند.

داورزنی در پاسخ به این سؤال که درصورت حذف مالیات بر عملکرد، آیا بودجه در نظر گرفته شده برای ورزش کفاف فدراسیون‌های ورزشی را خواهد داد یا خیر، گفت: اصلا و ابدا. فاصله بسیار زیادی با نیاز مالی فدراسیون‌ها و منابع مالی که دریافت می‌کنند، وجود دارد. در اکثر فدراسیون‌های ورزشی، ۲۰ یا نهایتا ۴۰ درصد منابع مالی مورد نیازشان توسط دولت پرداخت می‌شود. این درحالی است که ۶۰ الی ۷۰ درصد منابع مورد نیاز باید توسط خود فدراسیون‌ها تأمین شود. از طرفی ما با افزایش قابل توجه نرخ ارز هم مواجه هستیم و ما زمانی برای خرید بلیت و تأمین هزینه‌ اعزام‌ها دلار ۴ هزار تومانی می‌خریدیم و حالا باید دلار را چیزی حدود ۱۰ برابر بخریم. پس این‌که صرفا بگوییم یک درصدی به بودجه اضافه شده، کارساز نیست.