کد خبر : 53475 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۰ بهمن - 14:10
در نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر مطرح شد؛ سکوت ادبیات با هیاهو شکسته می شود! نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر (9 بهمن) با حضور مسئولان جشنواره و مدیرعامل خانه کتاب برگزار شد. این جشنواره شامل دو بخش از جمله محافل شعر و بخش رقابتی است.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/رضا اسماعیلی (دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر) با اشاره به آنکه مراسم اختتامیه جشنواره فجر در روز جمعه برگزار خواهد شد، گفت: از زمان اعلام فراخوان تاکنون سعی بر آن بود روالی شایسته را طی کنیم. محافل ادبی برگزار و شاهد حضور شعرای خارجی فارسی زبان بودیم. مراحل داوری پیش رفته و آماده برگزاری مراسم اختتامیه هستیم.

او درخصوص داوری آثار جشنواره شعر فجر گفت: امسال با رشد ۲۰ درصدی در آثار ارسالی شاهد بودیم چنانکه ۳۱۳۵ اثر دریافت کردیم که در ۳ بخش شعر بزرگسال، شعر کودک و کتاب بود. هرچند اختلاف نظر برای داوری وجود داشت اما در نهایت به تجمیع آرا رسیدند. اما در حوزه درون مایه و اندیشه انتظارات بالا و سختگیرانه است. در این دوره هم برگزیده و هم شایسته تقدیر داریم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امسال از حواشی برای جشنواره شعر فجر خبری نبود و سعی کردیم این جشنواره را به درستی برگزار کنیم. همچنین به دنبال راهکارهایی برای پویایی و بروز خلاقیت در شعر هستیم. تحقق این مهم بخشی به خانه کتاب و بخشی به فضای ادبی کشور بازمی‌گردد. خریداری کتاب‌های برگزیده و معرفی آنها در نشست‌های نقد و بررسی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و البته پوشش مناسب این رویدادها توسط رسانه اهمیت دارد.

او یادآور شد: نیاز است تا فضای نقد و بررسی شعر را گسترش دهیم. ضمن آنکه حوزه ادبیات در حوزه درآمدزایی فقیر است از این رو نسبت به سایر جشنواره‌های فجر حامیان کمتری دارد. مظلوم‌ترین قشر حوزه فرهنگ و هنر شاعران هستند. اگر برنامه‌هایی با رویکرد شعر و ادبیات بیشتر شود قطعا در تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود.

علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) شعر را ثروت ملی ایرانیان دانست و گفت: شعر می‌تواند خلق‌ساز باشد چراکه الهام بخشی و همه گیری شعر منحصر بفرد است. شعر متعلق به زبان فارسی است و در زبان دیگری به این صورت ساخت یافته، آهنگین و... دیده نمی‌شود.

او ادامه داد: حجم آثار رسیده به دبیرخانه نوید بخش حجم توفیق و علاقه به این حوزه است چنانکه تعداد آثار اولی پر شمار بود. اگر دامنه پر تعداد نداشته باشیم نمیتوانیم امید کسی قله را داشته باشیم و قله کم شمار می‌تواند محبوبیت شعر طی قرن گذشته را زیر سؤال برد.

او ادامه داد: بد نیست بررسی بر روی فراز و فرود شعر فارسی طی قرن گذشته داشته باشیم‌. البته توجه به شعر و زبان پارسی مد نظر جشنواره شعر فجر است اما مسائلی که این سالها در افغانستان و ... داشتیم سبب شده تا زبان فارسی در این کشورها با چالش روبه‌رو شود. تلاش داریم تا مرکز رایزنی ایران در تاجیکستان باز شود تا رفت و آمدها رغم خورد. افزایش دامنه زبان فارسی به سمت شاعران غیر پارسی زبان هم مد نظر داریم.

او ادامه داد: شعر و کتاب محصول کار فردی است و اگر رسانه با جدیت به این حوزه بپردازد قطعا بیشتر مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد. توجه یک امر جمعی است. ادبیات هیاهو ندارد و باید برایش هیاهو ساخت.