کد خبر : 53603 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۲۲ بهمن - 17:20
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری: ورود ایران به حوزه ساخت موتور هواپیما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از نهایی شدن فاز نخست ساخت پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ خبر داد و گفت: تا پایان سال اولین پرواز این هواپیما انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/محمد محمدی بخش با یادآوری این‌که صنعت هوانوردی جزو صنایع پیشرو و پیشران در دنیاست که در لبه تکنولوژی قرار گرفته است، اظهار کرد: بر این اساس این صنعت باید خود را با نرخ رشد علمی در دنیاهمراه و همگام کند. به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن بحث تحریم بوده است ما در این سال‌ها از این انتقال تکنولوژی از سوی صاحبان اصلی هواپیماسازی یا هلی کوپترسازی دنیا یا بی بهره یا کم بهره بوده‌ایم و این مهم‌ترین موضوعی بوده است که در این چند سال از بعد از انقلاب در حوزه تحریم با آن دست به گریبان بوده ایم.

وی ادامه داد:در خصوص انتقال تکنولوژی، فروش قطعات، نشریات و پشتیبانی‌هایی که کشورهای سازنده هواپیما انجام می‌دهند و جزو وظایف اصلی آنها براساس قوانین‌ ایکائو است، اما ایران را تحریم کرده‌اند. از ابتدای انقلاب مردان بزرگ و زنان بزرگ همت کرده‌اند و کارهای متعددی را در حوزه هوایی انجام داده‌اند که امروز علی رغم همه این فشارها و تحریم‌ها صنعت ما روی پای خود ایستاده است و مأموریت خودش را انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که امروز 330 فروند هواپیما در کشور داریم که 175 از آنها فعال است، افزود: در دوران کرونا اقتصاد دنیا در حوزه هوایی آسیب جدی‌ای دید و طبیعتاً ما هم این آسیب را دیدیم؛ بنابراین به دلیل کاهش سفرها و موضوعاتی که کرونا بر صنعت هوانوردی تحمیل کرد، این میزان به کمترین مقدار خود رسید و عددی نزدیک به 100 فروند هواپیما عملیاتی بود. بعد از کرونا و گشایشی که حاصل شد در این حوزه اقداماتی انجام شد برای مثال حوزه نهضت تعمیر قطعات و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و راهبردهای چندگانه‌ای که برای صنعت گذاشته شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: براساس کار علمی متناسب با 90 فرودگاه ما و 80 میلیون جمعیتی که داریم، 550 فروند هواپیما در تیپ‌ها و کلاس‌های مختلف مورد نیازمان است که بایستی در کشور فعالیت کنند.

محمدی بخش با بیان اینکه 10 فروند الان زمین گیر است که به دلایل بدعهدی اروپایی‌هاست که هم دفترچه و هم قطعات را واگذار نکرده‌اند، ادامه داد: الان یکی از موضوعات دعاوی حقوقی که ما علیه امریکا و شرکت کارخانه‌های سازنده مطرح کرده‌ایم و داریم پیگیری می‌کنیم. این 4 راهبردی است که همزمان دارد اتفاق می‌افتد و بایستی به صورت موازی با هم حرکت کند.