هلدینگ مهاجرتی ویستا
خواندن برایم سن و سال ندارد؛ حتی در ۹۰ سالگی!
گفت و گو با ایرج خواجه امیری

خواندن برایم سن و سال ندارد؛ حتی در ۹۰ سالگی!

ایرج خواجه‌امیری که همچنان به فعالیت‌های هنری مشغول است، می‌گوید: خواندن و کلا هر فعالیت هنری، ربطی به سن و سال ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران نیوز/ بهنام خدارحمی هم می‌گوید: از دلایل ارتباط مخاطبان با قطعه «سرحال»، صدای خوب ایرج است. ایرج نیز از دیرباز خواننده محبوب مردم بوده و با صدایش خاطرات بسیاری برای مردم زنده می‌شود.

روزانه شاهد تولید و انتشار ده‌ها تک‌آهنگ هستیم که اغلب آنها تنها یک بار قابلیت شنیده شدن دارند و در میان آنها کمتر اثری را می‌توان یافت که حاصل همکاری دو نسل متفاوت باشد. بهنام خدارحمی، نوازنده و آهنگساز، تلاش دارد طی فعالیت‌هایش آثار گذشتگان را با تنظیم‌های جدید و نگاهی امروزی باز تولید و بازاجرا کند. او همچنین همواره به همکاری با استادان گذشته و نسل‌های پس از خود تمایل دارد.

خدارحمی در یکی از آخرین فعالیت‌های خود، با حسین خواجه امیری (ایرج) همکاری قابل توجهی داشته است. البته این نوازنده و آهنگساز که خوانندگی را تجربه کرده، نزدیک به سه دهه است که با ایرج خواجه‌امیری که قدیمی‌ترها او را به نام ایرج غزل می‌شناسند، در جایگاه نوازنده، آهنگساز و تنظیم کننده همکاری دارد. این همکاری و رفاقت کهنه باعث شده خدارحمی بیش از دیگران با روحیات ایرج خواجه‌امیری که او را با لقب «پهلوان آواز» می‌شناسند، آشنا باشد. ایرج خواجه‌امیری را شاید بتوان آخرین بازمانده نسل طلایی موسیقی ایران دانست و اهمیتش تا به آنجاست که محمدرضا شجریان درباره او گفته بود: «صدای ایرج در تاریخ آوازخوانی ما یک متر و معیار است و هرکس بخواهد در بالاترین حد حنجره صدایی را مثال بزند، می‌گوید صدا شبیه صدای ایرج است»

بهنام خدارحمی که قطعه «سرحال» آخرین همکاری با ایرج است درباره این آوازخوان موسیقی ایرانی گفت‌وگو کرد. لازم به یادآوری است که او پیش‌تر با خوانندگانی چون اکبر گلپایگانی (گلپا)، علیرضا افتخاری، بهرام حصیری و محمد معتمدی همکاری‌هایی داشته است.

حسین خواجه امیری هم که آهنگ «سرحال» به مناسبت تولد نود سالگی‌اش تولید و منتشر شده، به بهانه این اتفاق با ایلنا گفت‌وگویی کوتاه داشت. او با وجود سن بالایی که دارد، معتقد است برای صدایش پایان و انقضائی نیست و هنرمند تا زمانی که زنده است و مخاطبش طلب می‌کند، لبریز از هنر خواهد ماند.

چگونه است که برخلاف بسیاری از خوانندگان موسیقی ایرانی همچنان در سن نود سالگی فعال هستید؟

همیشه گفته‌ام و باز هم می‌گویم برای هنر تاریخ انقضائی وجود ندارد و اگر کسی هنرمند باشد، تاریخ مصرف نخواهد داشت و هنر و صدایش ماندگار می‌شود. اگر کسی علاوه بر اینکه با دلش به سمت هنر می‌رود، علم آن را نیز فرا بگیرد، حتما ماندگار می‌شود.

آخرین اثری که با صدای شما منتشر شده قطعه «سرحال» است. هدف از خواندن این اثر چه بود؟

من برای اینکه به مردم ثابت کنم هنرمند هرگز خاموش نمی‌شود، به خواندن این قطعه اقدام کردم. یک خواننده خوب تا زمانی که زنده است، می‌خواند.

آیا با اجرای این قطعه توانستید حق مطلب را ادا کنید؟ و دلایلتان برای خواندن این اثر چه مواردی بود؟

حق مطلب که ادا نمی‌شد، اما در کل این آهنگ، اثر خیلی خوبی بود و با توجه به شناختی که سالیان سال از بهنام خدارحمی داشتم و می‌دانستم که انتخابش درست است. اگر کار را شنیده باشید، متوجه می‌شوید به خوبی از پس آهنگسازی و تنظیم آن برآمده است. اثر نوازندگان خوبی داشت. مجموعه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا نهایتا شما کاری را بشنوید که از آن خوش‌تان بیاید. باید دید نظر مردم درباره این آهنگ و خواندن من چیست. من تا جایی که به من مربوط می‌شد به خوبی این آهنگ را خواندم و در بین مردم گل کرد. نهایتا این مردم هستند که باید قضاوت کنند.

نظرتان درباره آثارتان چیست؟ آیا کارنامه خود را مملو از کارهای قوی می‌بینید؟

ناگفته نماند من نیز مانند خیلی‌ها همه کارهایی که درگذشته منتشر کرده‌ام، کارهای خوبی نبوده‌اند و در بین آنها کارهای متوسط هم وجود داشته است. البته بیشتر کارهایی که خوانده‌ام کارهایی قوی بوده‌اند که آهنگ «سرحال» هم از این دسته آثار است.

با توجه به تجربه‌‌تان بفرمایید، آیا فعالیت‌های هنری حتی در سطح هنرمندان آماتور سن و سال و حد و حدودی دارد؟

همانطور که در ابتدا گفتم خواندن و کلا هر فعالیت هنری، ربطی به سن و سال ندارد. آدم در هر سنی اگر بخواهد، می‌تواند هر کاری بکند، بخصوص اگر هنرمند باشد. خواندن هم از آن قبیل کارهایی است که برای من سن و سال نمی‌شناسد.

در ادامه آیا همچنان پرکار خواهید بود و قرار است آثاری جدید از شما بشنویم؟

فعلا که نه! در واقع فعلا تصمیمی در این زمینه ندارم. این زمان و شرایط است که ایجاب می‌کند که من کاری منتشر کنم یا نه! مثل آهنگ«سرحال» که خواندنش لازم بود. من خیلی فکر این چیزها را نمی‌کنم. زیاد هم جالب نیست بیشتر از این خواندن من. چون تا به امروز همه کارهایی که لازم بوده را انجام داده‌ام و هر آهنگی که توانسته‌ام را خوانده‌ام. همه مردم با نوارهای من خاطره دارند چون من طی این سالیان دراز کارهای زیادی انجام داده‌ام که واقعا قابل شمارش نیست. در نهایت باز هم معتقدم قضاوت با مردم است که از کارهایم خوش‌شان بیاید، آنها را بپسندند.

 

منبع: ایلنا
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.