هلدینگ مهاجرتی ویستا
حرکت شرکت های دانش بیان در راستای نیازهای جامعه
گفت و گو با حامیان کسب و کار ؛

حرکت شرکت های دانش بیان در راستای نیازهای جامعه

مهدی غلامی مدیر شرکت دانش بنیان "توسعه تجارت بین الملل کسب و کار" معتقد است، اگر راه اندازی یک کسب و کار، مبتنی بر رفع نیازها و در جهت رفع چالش های داخلی باشد، بومی سازی آن فناوری می‌تواند موفقیت آمیز باشد و چرخ اقتصاد آن کسب و کار بچرخد.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران نیوز/ برنامه رادیویی روی خط تولید این هفته میزبان دکتر «مهدی غلامی»، » مدیر شرکت دانش بنیان "توسعه تجارت بین‌الملل کسب و کار" و « افشین کلاهی»، رئیس کمیسیون کسب و کار دانش بنیان‌ها در ایران با موضوع نقش دانش بنیان‌ها در اشتغالزایی و بررسی موانع ومشکلات این شرکت‌ها بود.
دکتر « مهدی غلامی» مدیر شرکت دانش بنیان "توسعه تجارت بین‌الملل کسب و کار" در گفت‌وگو با برنامه "روی خط تولید " در خصوص اشتغالزایی در شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: اشتغالزایی به هر شکل در حفظ ظرفیت نخبگانی کشور تأثیر بسیار زیادی دارد و ادبیات دانش بنیانی می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. سرمایه انسانی قطعا در حال حاضر برای اکوسیستم و زیست بوم کارآفرینی نوآورانه و فناورانه، بزرگترین چالش در کشوراست و اتفاقا یکی از نقاط ضعف ماست که حاکمیت باید در رابطه با آن دقت و ظرافت خاصی داشته باشد.
وی افزود: معتقد هستم دانش بنیان‌ها نیازمند نیروی انسانی نیستند بلکه ما به جای نیرو باید سرمایه انسانی تربیت کنیم و ازسرمایه انسانی استفاده کنیم. اشتغال، بخصوص اشتغال پایدار جوانان نخبه و متخصص در زیست بوم دانش بنیان، باید از اهم محورها و سیاستهای برنامه ریزی دولتی باشد.
در ادامه این برنامه « افشین کلاهی»، رئیس کمیسیون کسب و کار دانش بنیان‌ها در ایران، ضمن اشاره به اهمیت اشتغالزایی در شرکتهای دانش بنیان گفت: وظیفه ما این است که به شرکت‌ها پیشنهاد فعالیت در فضای کسب و کاری بهتری را با ارائه حمایت‌هایی از جمله در گرفتن وام‌های بانکی، به شرط تغییر در آیین نامه‌ها بدهیم. این موضوع باعث می‌شود شرکتها و حتی دانشجویان نخبه بتوانند کسب و کار موفقی ایجاد کنند. به طور طبیعی، یک کسب و کار موفق، نیاز به نیروی متخصص دارد، که معمولا در بازار کار یافت می‌شود و اشتغال به این صورت ایجاد می‌شود؛ نه به این شکل که با اجبار از شرکتها درخواست استخدام نیروی کار را داشته باشیم.
شرکت های دانش بنیان برای بومی سازی باید در راستای رفع نیاز جامعه حرکت کنند
مهدی غلامی در این باره گفت: در خصوص بومی سازی، معتقد هستم، اگر راه اندازی یک کسب و کار، مبتنی بر رفع نیازها و در جهت رفع چالش های داخلی باشد، بومی سازی آن فناوری می‌تواند موفقیت آمیز باشد و چرخ اقتصاد آن کسب و کار بچرخد؛ بنابراین خیلی از کسب و کارهایی که شاید در انتقال فناوری موفق بوده‌اند اما در بحث بومی سازی موفق نبوده‌اند به دلیل عدم تناسب با رفع نیازهای جامعه دچار عدم موفقیت شده اند؛ این شرکتها نتوانسته‌اند در کسب و کا،ر سهم بازار خود را به دست آوردند.
وی که چندی است در راستای تشویق شهروندان به ورزش، پلتفرم سلامت محور "اینوگام" را به همراه تیم جوان نخبگانی، راه اندازی کرده است در تکمیل سخنان خود با اشاره به این دستاورد، اظهار داشت: پلتفرم ونرم افزار کاربردی مشوق ورزش شهروندی که ما ایجاد کرده‌ایم، دقیقا متناسب با شرایط بومی و فرهنگی در جامعه شکل گرفته است که متناسب با شرایط و بسترهای فرهنگی کف جامعه بوده و دقیقا سعی کرده‌ایم بحث بومی سازی را بر بستر این نرم افزار کاربردی پیاده سازی کنیم.
رئیس کمیسیون کسب و کار دانش بنیان‌ها هم درباره بهتر شدن محیط کسب و کار شرکتهای دانش بنیان در حوزه بومی سازی و راه اندازی مرکز نوآوری گفت: وظیفه ما تلاش برای بهتر شدن وضعیت محیطی کسب و کار شرکتهای دانش بنیان است و دائما جلساتی با معاونت "علمی فناوری ریاست جمهوری" ،"صندوق نوآوری و شکوفایی" و "وزارت علوم "برگزار می‌کنیم و منعکس کننده نظرات شرکتها ی دانش بنیان هستیم و در تلاش هستیم تا بتوانند، در فضای مساعدتری فعالیت کنند.
وی افزود: بومی سازی یکی از کارهایی است که شرکتهای دانش بنیان انجام می‌دهند کاری که اتاق بازرگانی می‌کند این است که ما مراکز نوآوری را راه اندازی کره‌ادیم،این مراکز جایی برای ایجاد ارتباط بین صنایع و شرکتهای بزرگ با شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ هاست.
مدیر شرکت توسعه تجارت بین‌الملل کسب و کار در ادامه این برنامه درخصوص موانع و مشکلات شرکتهای دانش بنیان گفت:
عدم وجود سرمایه انسانی نخبگانی متناسب با اکوسیستم دانش بنیان یکی از مشکلات مهم شرکتهای دانش بنیان است و معتقد هستم در حال حاضر اولویت ما نباید رفع معضل مهاجرت فیزیکی متخصصان و نخبگان باشد. این موضوع می‌تواند چالشی برای کسب و کارهای جوان و نوپا باشد و این پویایی را از جوانان نخبه کارآفرین ما بگیرد ؛لذا باید تعمق بسیار ظریف و هوشمندانه‌ای در بحث توزیع و تربیت سرمایه انسانی ،بکارگیری و توانمند سازی این قشر در کشور و بدنه حاکمیتی اتفاق بیفتد. از این منظر هم حاکمیت حتما باید این موضوع را در بسته های حمایتی از زیست بوم استارتاپی و کسب و کارهای نوپا در نظر بگیرد و در تلفیق هدفمند حمایت های مادی و معنوی به همراه حمایتهای دیگری که لازم است، پیاده سازی و اجرا کند.
افشین کلاهی در این باره تاکید کرد: شرکتهای دانش بنیان چند مشکل مهم دارند که یکی از آنها بحث ارتباطات بین‌المللی است که متأسفانه دست هیچ کس نیست؛ در وضعیت فعلی به دلیل اینکه ما ارتباطات بین‌المللی مناسبی نداریم، این اتفاق نمی‌افتد. نیاز دیگری که این شرکت‌ها دارند این است که فضای کسب و کار مناسبی ندارند، بیشتر از هر چیزی حتی حمایت، فضای کار مناسب دغدغه اصلی آنهاست. ما از طرفی بگوییم حمایت می‌کنیم اما از طرف دیگر حاضر به تغییر آیین نامه ها، بخش‌نامه‌ها وتغییر بروکراسی‌های اداری نباشیم، عملا حمایتی صورت نداده‌ایم. بنابراین حاکمیت باید فضای کسب و کار را برای شرکت‌های دانش بنیان مناسب سازی کند و امیدواریم دسترسی این شرکتها و بخش خصوصی به بازار را تسریع شود.
مهدی غلامی در بخش آخر این برنامه در خصوص حمایت در بستر فرهنگی توضیح داد: تسهیلات مالی، بدون ایجاد بازار مناسب و کافی و بدون بازار سازی، کسب و کارهای نوپا و استارتاپی را هر روز بدهکار تر می‌کند و قطعا نه تنها مفید نیست بلکه آسیب جدی می‌رساند، حتی فایده آن تحت شعاع مضراتی قرار خواهد گرفت که شاید غیر قابل جبران باشد. حمایتها باید در تناسب با مراحل توسعه کسب و کار استارتاپی باشد و بر بستر فرهنگی اتفاق بیفتد و به صورت مرحله‌ای و هوشمند تزریق شود و صرفا نباید از جنس مادی صرف باشد. این حمایت های تلفیقی علاوه بر حمایتهای مادی باید به صورت هدفمند اتفاق بیفتد. قطع به یقین با این روند، احتمال موفقیت کسب و کار بیشتر خواهد شد.
رئیس کمیسیون کسب و کار دانش بنیان‌ها، با بیان اینکه در اتاق بازرگانی برنامه جدیدی برای ارزش گذاری تولید ثروت در دستور کار قرار گرفته است؛ گفت: بحث تکریم ارزشگذاری تولید ثروت در شرکتهای دانش بنیان تا به حال مطرح نبوده است، امیدواریم رسانه‌ها به این موضوع اهمیت بدهند. به شکل سنتی، تولید ثروت در ایران ارزش نیست، البته در این خصوص جامعه حق دارد،چراکه معمولا ثروت از جاهای دیگری به دست آمده و نه به شکلی که افراد بر آن اثرگذار بوده باشند، در واقع اغلب ثروت از ایده و فناوری به دست نیامده است. برای همین جو جامعه در رابطه با اینکه تولید ثروت ارزش است مناسب نیست اما در مورد شرکتهای دانش بنیان، تولید ثروت واقعا ارزش است و باید تکریم شود. باید از کسی که شرکتی را بر مبنای فناوری و ایده جدید نوآورانه به جایی رسانده که موجب اشتغالزایی، تولید ثروت و رفع نیازهای کشور شده است، قدردانی و ارزش گذاری کرد.

 

EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.