هلدینگ مهاجرتی ویستا
کارگران عسلویه قربانی گرمازدگی را نجات دهیم
گفت و گو "تماشاگران امروز" با دکتر محمد آذری متخصص بیماری‌های داخلی

کارگران عسلویه قربانی گرمازدگی را نجات دهیم

زهره حاجیان_وقتی  بیکارباشی و نتوانی هزینه معاش خانواده ات را تامین کنی مجبور می‌شوی دوری از خانواده را به جان بخری و راهی عسلویه شوی. شهری بسیار دورتر از شهر و محل زندگی‌ات که می‌گویند حقوقش چند برابر کارگری در شهرستان‌هاست.

شاید همین افکار باعث شده طی سال های اخیر تعداد زیادی از کارگران و افراد بیکار راهی عسلویه شوند.هرچند شرایط کاری و گرمای طاقت فرسای آنجا مشکلاتی برای کارگران در آن مکان گرم به وجود آورده و عده‌ای به شهرشان بازگشتند. اما آنهایی که ماندند در ماه‌های تیر و مرداد و حتی شهریوربه شدت گرما زده شده وکارشان به بهداری و بیمارستان عسلویه کشیده شده است.

در روزهای گذشته فیلم‌هایی از گرمازده شدن و حتی بیهوش شدن کارگران عسلویه در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود و خانواده‌هایی که سرپرست‌شان درجنوب کشور و منطقه عسلویه کار می‌کنند را نگران کرده است.

برای دلیل و راهکارهای مقابله با گرما زدگی با دکترمحمد آذری متخصص بیماری‌های داخلی گفت‌وگو کردیم.

آقای دکتر از دلایل گرما زدگی برایمان بگویید؟

بدن انسان نسبت به هر نوع شرایط محیطی واکنش نشان می‌دهد .این واکنش ناخودآگاه به این منظور انجام می‌شود تا بدن بتواند تعادل از دست رفته‌اش را به دست بیاورد اما به دلیل اینکه گرم شدن هوا به تدریج اتفاق می‌افتد، افراد متوجه تغییرات فیزیولوژیک خود نمی‌شوند و ادامه شرایط نامساعد محیطی عوارضی را بوجود می‌آورد که نتیجه اش گرمازدگی است.

بنابر این گرمازدگی از مهم‌ترین بیماری‌های فصل گرماست و نتیجه به هم خوردن تعادل در مکانیزم های تنظیمی گرمای بدن است و معمولا به دلیل ناتوانی بدن در رفع حرارت و افزایش شدید حرارت محیطی بوجود می‌آید.

علائم و نشانه‌های گرما زدگی چیست؟

معمولا افراد فکرمی‌کنند هر زمانی که ضعف وتشنگی وعطش زیادی دارند با نوشیدن چند لیوان آب بهتر می‌شوند غافل از اینکه ممکن است گرما زده شده باشند.

گرما زدگی شدت و ضعف وعلائم متفاوتی دارد. در گرمازدگی خفیف تا متوسط فرد دچار بی‌حالی، ضعف، تعریق زیاد، بیقراری، رنگ پریدگی، کاهش

فعالیت‌های بدنی و کاهش ادرار و افزایش دمای بدن تا 40 درجه می‌شود و درموارد شدید حساسیت پذیری فرد زیاد شده ودربرخی موارد حتی هوشیاری خود را از دست می‌دهد.

بسیاری معتقدند که ورزش باعث افزایش نشاط و شادی در افراد می‌شود اما ورزش کردن در فصل گرما ممکن است مشکلاتی از قبیبل گرما زدگی را به دنبال داشته باشد.

گرمازدگی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ابتدا پزشک علائم بیمار را بررسی کرده و میزان فشارخون و دمای بدن را اندازه می‌گیرد. البته استفاده از دماسنج مقعدی بیشتر از دماسنج دهانی در این موارد کاربرد دارد و در نهایت تجویز و بررسی آزمایش‌های نمونه ادرار و خون کمک زیادی در تشخیص گرما زدگی به پزشک می‌کند.

درمان گرمازدگی چیست؟

گرما زدگی بسته به نوع خفیف یا شدید آن درمان متفاوتی دارد. گرما زدگی یک فوریت پزشکی است و اگر کسی دچار گرمازده شد باید فورا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود. قبل از انتقال بیماربه مرکز درمانی می‌توان با درآوردن لباس‌های فرد و سرد کردن بدن بیمار به او کمک کرد. باید بدن او را با آب سرد خنک کرد و با استفاده از یک پارچه یا حوله یا اسفنج بدن فرد را با آب سرد خیس کرده و یا با انتقال بیمار به مکانی خنک ملحفه‌ای خیس دور او پیچید و بیمار را در معرض باد خنک قرار داد.

عوارض گرما زدگی کدام است؟

گرما زدگی را می‌توان فرسودگی ناشی ازگرما نامید. گرمازدگی عوارضی مانند افزایش شدید درجه حرارت بدن را به دنبال دارد و معمولا نوزادان و خردسالان وهمچنین افرادی که مجبورند بیشتر روز را در خیابان‌ها کار کنند و ورزشکارانی که در فضای باز ورزش می‌کنند دچار این عارضه می‌شوند.

آقای دکتر برای پیشگیری از گرما زدگی چه توصیه‌های دارید؟

در دماهای بالا که گرما و خشکی مفرط باعث افزایش تشنگی ،تهوع و سرگیجه و قطع تنفس می‌شود باید از ورزش کردن خودداری کنید.

پس از انجام ورزش و برای جایگزینی مایعات از دست رفته و اجتناب از گرمای بیش از حد هر 20 دقیقه یک بار 130 سی سی مایعات بنوشید، مایعات سرد بهتر است چرا که به سرعت جذب می‌شوند و حرارت مرکزی بدن را سریع تر پایین می‌آوردند.

از دوش گرفتن با آب سرد پرهیز کنید زیرا سرما باعث افزایش تولید گرما و انقباض عروق پوست می‌شود و در نتیجه دفع گرما کاهش یافته و فرد پس از دوش گرفتن همچنان احساس گرما خواهد کرد و بلافاصله پس از بیرون آمدن از زیر دوش به شدت عرق می‌کند. بهترین روش برای رفع گرمازدگی ریختن آب سرد برسر و گردن، دست‌ها تا مچ و پاها تا مچ است.

لباس‌های سفید،سبک و کمی گشاد بپوشید. لباس‌ها بهتر است از جنس الیاف طبیعی باشد و از پوشیدن لباس با الیاف مصنوعی اجتناب کنید.

درمورد کارگرانی که در زیر آفتاب شدید عسلویه کارمی‌کنند چه پیشنهادی دارید؟

این کارگران شرایط سختی را تحمل می‌کنند و در ایام گرم سال بیشتر گرمازده می‌شوند. بهترین روش نجات این کارگران این است که او را به جای خنک منتقل کنند و مایعات سرد و خنک به او بدهند. مکان را با گذاشتن کولر خنک کنند و نگذارند دمای بدن او بالا برود و در اسرع وقت به درمانگاه برده و تحت نظر پزشک باشد.

_آیا امکانات پزشکی در شهرهای محروم فراهم است تا کارگرانی که در عسلویه دچار بیهوشی می‌شوند، به آنجا مراجعه کنند؟

باید وزارت بهداشت امکانات لازم را فراهم کنند. در بعضی مناطق ایران به دلیل کمبود امکانات پزشکی مردم دچار عارضه های خطرناکی می‌شوند. عسلویه یکی از همان مناطقی است که همیشه در معرض آب و هوای آلوده‌ای قرار دارد. امیدوارم امکانات پزشکی حداقل در آنجا به اندازه‌ای فراهم باشد تا نیاز مردم را رفع کند.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.