هلدینگ مهاجرتی ویستا
سلام به زنان آتش
گزارش "تماشاگران امروز" از آغاز فعالیت بانوان آتش نشان

سلام به زنان آتش

بی تا کیانی_حضور آتش نشانان زن در ایستگاه های آتش نشانی؛ بله درست خواندید قرار است از همین روزها فعالیت آتش نشانان زن در ایستگاه های آتش نشانی آغاز شود. اتفاق خوشایندی که در مرحله اول مردم با تعجب نظاره گر این موضوع خواهند بود اما همانند دیگر اتفاق های خوب تبدیل به روزمرگی خواهد شد.

بسیاری از خانم‌ها توانایی لازم برای خیلی از کارها را دارند. تا پیش از این شاید در ذهن ما نمی‌گنجید که چطور یک خانوم می‌تواند در عملیات سخت پا پیش بگذارد و کمک رسانی های لازم را انجام دهد. البته زمینه هر اتفاقی، قطعا فرهنگ سازی است. علاوه بر فرهنگ سازی، نیاز است تا علاقه های فردی آنقدر پررنگ باشد تا زمینه هر کاری فراهم شود. بارها برای استخدامی در عرصه آتش‌نشانی، اولویتهایی قرار می‌گرفت که در فرم های پر شده گاهی نام خانوم‌ها به عنوان داوطلب نیز دیده می‌شد. حالا چه از این بهتر که از ماه شهریور ماه خانوم‌ها با آموزشهایی که پیش از این دیده‌اند درایستگاه بانوان آتش‌نشان حضور خواهند داشت. کسانی که قطعا توانایی های بسیار بالایی دارند.

این موضوع اولین‌بار آذر سال گذشته در صحن پارلمان شهری مطرح شد و اعضا هم با جذب ۱۶نیروی زن آتش‌نشان موافقت کردند. همان روز مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران از جذب آزمایشی نیروهای زن آتش‌نشان خبر داد و گفت: «در برخی از عملیات‌ها مانند محبوس‌شدن خانم در خودرو و... قطعا نیاز به حضور زنان آتش‌نشان به‌عنوان نیروهای امدادی هست و از این‌رو جذب زنان آتش‌نشان همواره یکی از مطالبات سازمان بود که با تصویب شورای شهر این مجوز داده شد. این کار نخستین‌بار است که در تهران انجام می‌شود و نیاز به بررسی و شناسایی مشکلات و رفع نواقص است. به همین دلیل در مرحله اول ۱۶نیروی زن آتش‌نشان جذب سازمان می‌شوند و پس از آنها تعداد نیروهای زن را افزایش می‌دهیم.»

اما شاید در حوادثی که برای زنان رخ می‌دهد، زنان آتش‌نشان نقش موثر تری داشته باشند.

زهرا صدراعظم نوری رئیس پیشین کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این باره می‌گوید: بهترین کسی که می‌تواند به بانوان خانه‌دار در حوادثی که در منازل رخ می‌دهد کمک کند بانوان آتش‌نشان هستند بنابراین به نظر می‌رسد استخدام آتش‌نشانان زن ضرورت دارد. در همین راستا اقدامات لازم را برای حضور 16 نفر از بانوان آتش‌نشان را در سازمان آتش‌نشانی انجام دادیم و به زودی از اولین خدمات آتش‌نشانان زن در حوادث شهری استفاده می‌کنیم.

البته شغل آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود و سالهای خدمت آنها کمتر از کارکنان عادی است. پیروز حناچی نیز شهردار پیشین تهران در این باره می‌گوید: برای جذب نیروهای جدید و آموزش تعدادی از آتش‌نشانان زن اقداماتی صورت گرفته است.

وی با تأکید بر این موضوع که آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود گفت: سالهای خدمت آنها کمتر از کارکنان عادی است و به طور مرتب این ورودی را در آتش‌نشانی را باید داشته باشیم تا نیروهای جدید وارد آتش‌نشانی شوند وآموزش ببینند.

البته تا به امروز در تهران آتش‌نشانانِ زن بیشتر در مانورها و برنامه های نمایشی و ... حضور داشته‌اند اما قرار است از این پس آتش‌نشانان زن در عملیات حضور یابند و به کمک حادثه دیدگان بروند.

در همین خصوص علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که نیروهای آتش‌نشانی در حال حاضر کم هستند و باید تعداد نیروها بیشتر شود. یکی از مشکلات اساسی سازمان آتش‌نشانی کمبود نیروی انسانی است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، در ۵ سال آینده تعداد زیادی از نیروهای آتش‌نشانی بازنشسته خواهند شد و لذا به منظور پیشگیری از ایجاد مشکل در روند خدمت رسانی به مردم ضروری است تا نسبت به جایگزینی نیروی جدید اقدام لازم صورت بگیرد تامشکلی در روند خدمت رسانی به مردم ایجاد نشود. البته مدیر عامل وقت سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران طی نامه‌ای به شهردار وقت تهران خواستار جذب نیروی انسانی شد و تاکید بر کمبود نیروی انسانی کرد.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.