هلدینگ مهاجرتی ویستا
خداحافظی تهران با تاکسی‌های فرسوده؛ از رویا تا واقعیت؟!
تماشاگران امروز گزارش می‌دهد؛

خداحافظی تهران با تاکسی‌های فرسوده؛ از رویا تا واقعیت؟!

طبق آیین نامه قانون هوای پاک ، با توجه به کاهش ایمنی و آلایندگی انواع وسایل نقلیه با گذشت زمان در اثر استهلاک و پوسیدگی اجزا و بدنه، شاخص سن مرز فرسودگی به جای سن فرسودگی تعیین شده و خودروهای مشمول ملزم به افزایش دفعات سالانه معاینه فنی و افزایش هزینه های تردد هستند.

این امر به نحوی است که مالک وسیله نقلیه جهت اطمینان از صحت عملکرد آن، بایستی در بازه های زمانی کوتاه تری اقدام به معاینه فنی و بازرسی خودرو کند.

طبق این آیین نامه برای خودروهای عمومی شامل تاکسی سواری، استیشن (ون) و سواری کار بنزینی و دوگانه سوز، پایه گازسوز و برقی، سن مرز فرسودگی به ترتیب ۸، ۱۰ و ۱۴ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی برای هریک از آنها به ترتیب، ۴ مرتبه (سه ماه یکبار) در سال و ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال تعیین شده است، و از این منظر به دلیل به وجود آمدن تعارض منافع، مراکز معاینه فنی باید بسیار دقیق تر عمل کنند. سن مرز فرسودگی به ترتیب ۸، ۱۰ و ۱۴ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی برای هریک از آنها به ترتیب، ۴ مرتبه (سه ماه یکبار) در سال و ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال تعیین شده است.

از طرف دیگر طبق این آیین نامه تردد وسایل نقلیه شامل تاکسی های بنزینی و دوگانه سوز و موتورسیکلت های بنزینی کاربراتوری با سامانه سوخت رسانی کاربراتوری، در شهرهای دارای اولویت آلایندگی، از ابتدای سال ۱۴۰۱ ممنوع شد و مشمول کلیه محدودیت‌های خودرو فرسوده مندرج در ماده (۸) قانون هوای پاک شدند و تغییر پلاک انواع وسایل نقلیه عمومی به شخصی به علت کارکرد بالاتر وسایل نقلیه عمومی و افت عملکردی، ایمنی و محیط زیستی آنها، ممنوع است و در صورت بازسازی اساسی اتوبوس های حمل‌ونقل عمومی درون شهری طبق دستورالعمل مشترک وزارتخانه های کشور و صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست، ۵ سال به سن مرز فرسودگی آنها اضافه می‌شود.

این موضوع حکایت از خداحافظی تهران با تاکسی های فرسوده دارد موضوعی که تاکنون محقق نشده است و هنوز هم شاهد این هستیم که تاکسی های فرسوده چه کاربراتوری و چه انواع دیگر کماکان در سطح شهر تردد میکنند. البته در مورد جایگزینی تاکسی‌های فرسوده، متناسب با اعتبار و بودجه‌ای که شهرداری داشت، اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما این کافی نیست و متأسفانه هنوز در تهران، ما شاهد تردد تاکسی‌های فرسوده‌ای هستیم که حجم بسیار بالایی از آلایندگی را وارد هوای تهران می‌کنند.

به تازگی پیگیری‌هایی هم صورت گرفته که یکی از گزینه‌ها برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده، تاکسی‌های برقی باشد و در این راستا، یکی از تولیدکنندگان خودروهای برقی که ایرانی است گفت‌وگویی با مدیریت شهری انجام داده است و امید است دستگاه‌های صنعتی هم کمک کنند تا این اتفاق بیفتد. اگر این مسئله محقق شود، هم کمکی به صنعت خودرو کشور می‌شود و هم در تهران و سایر کلانشهرها، با استفاده از خودروهای برقی حجم آلاینده‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.