هلدینگ مهاجرتی ویستا
زنان کلید قفل مدیریت زندگی اقتصادی!
گفت و گو "تماشاگران امروز" با حمید فتاحی کارشناس ارشد علوم اجتماعی

زنان کلید قفل مدیریت زندگی اقتصادی!

زهره حاجیان_ شما فکرمی‌کنید در این شرایط بد اقتصادی مدیریت هزینه‌های زندگی با 7-8  میلیون تومان در ماه امکان پذیراست؟ بدون شک خانواده‌هایی هم هستند که حتی این میزان از حقوق  ثابت را ندارند و با سختی و مشقت زندگی را می‌گذرانند. اما این مهم فقط  از دست زنان خانه دار برمی‌آید که چگونه با حداقل‌ها چرخ‌های زندگی را بچرخانند.

در این گزارش می‌خواهیم به مدیریت هزینه‌های زندگی بپرداریم و نحوه هنرمندی بانوان را بررسی کنیم.

اقتصاد نخوانده‌اند اما به خوبی هزینه‌ها و منابع را اجرایی می‌کنند

آیا شما خانواده‌ای را می‌شناسید که با وجود درآمد کم و در سایه یک مدیریت قوی و با برنامه ریزی صحیح زندگی را اداره کند؟

کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند مدیریت در خانواده ابعاد عاطفی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی و صد البته اقتصادی دارد وباید به مدیریت صحیح و اصولی آن توجه داشت.

این روزها مدیریت دخل و خرج تبدیل به یک فن شده و جالب اینکه از فنونی است که همه مردم باید آن را بدانند. به ویژه در شرایط کنونی که گرانی‌ها بیداد می‌کند و قیمت‌ها به شکل سرسام آوری بالا می‌رود.

"حمید فتاحی" کارشناس ارشد علوم اجتماعی در گفت‌وگو با تماشاگران می‌گوید: برخورداری ازچنین فن و دانشی برای برقراری موازنه اقتصادی در زندگی کمک زیادی می‌کند.

اما آیا می‌دانید چگونه می‌توان به مدیریت اصولی هزینه‌ها در خانواده دست یافت؟

فتاحی می‌گوید: بسیاری از کارشناسان معتقدند عدم رقابت در مسیرمدیریت، چشم و هم چشمی، اعتدال در هزینه‌ها و تشریک مساعی والدین و چگونگی هزینه کردها از مهم‌ترین راهکارهای دستیابی به این نوع از مدیریت است.

او در مورد این راهکارها می‌گوید: با جلوگیری از خریدهای اضافی و درک اولویت‌های زندگی می‌توان بیش از 50 درصد مشکلات مالی را کاهش داد. مدیریت صحیح هزینه‌ها حتی از میزان درآمد خانواده هم مهم‌تر است.

در خانواده‌هایی که میزان درآمدشان بیشتر از هزینه‌های جاری است مدیریت کمتر به چشم می‌آید و اسراف جای قناعت را می‌گیرد اما بدون شک مدیریت صحیح هزینه‌ها، نظم اقتصادی و سلامت خانواده را تضمین می‌کند.

گفت‌وگو با یکی از زنان مدیر و موفق در اداره هزینه‌های خانواده

زنان هنرمند، مدیر و مدبر هستند

"پریسا هوشمند" یکی از زنان خانه داری است که می‌توان او را یکی از موفق ترین زنان در مدیریت هزینه‌های زندگی دانست.

درآمد خانواده 3 نفره هوشمند 8 میلیون تومان درماه است اما بزرگترین شانس او در زندگی این است که اجاره ماهیانه‌اش یک میلیون تومان است.

او از روزی که حقوق همسرش را دریافت می‌کند ،درست مانند مدیر یک مجموعه یا سازمان بزرگ برنامه‌ریزی دقیق و صحیحی دارد.

بیایید با هم مدیریت هزینه های یک ماه خانه او را مرورکنیم

یک میلیون برای اجاره خانه کنار می‌گذارد، 100 هزارتومان شارژ ساختمان که شامل آب و گاز و نظافت می‌ شود. 200هزار تومان برای هزینه تلفن، اینترنت خانه و برق، 400 هزارتومان برای خرید گوشت و مرغ برای 2 و حتی 3 ماه کنار می‌گذارد.

پریسا برنج را به صورت سالیانه می‌خرد و برای آن ماهیانه 400 هزار تومان در نظر می‌گیرد که 4 میلیون و 800 هزار تومان درسال می‌شود. خریدهفتگی میوه و تره بار و سبزی را دقیقا به انداره مصرف خریداری می‌کند و جالب تر اینکه مبلغی برای برج خانواده و اتفاقات پیش بینی نشده ماند عروسی و بیماری و... کنار می‌گذارد. در کنار این قسطهایی هم دارد که باید پرداخت کند.

به این ترتیب تومان به تومان درآمد خانواده را مدیریت می‌کند اما اعتراف می‌کند با این گرانی‌ها و بالا رفتن قیمت‌ها به صورت روزانه کارش سخت‌تر شده و ممکن است از برخی از هزینه‌ها بزند.

حال با یک حساب سرانگشتی نمی‌توان پریسا و بسیاری از زنان خانه دار که هزینه‌های خانه را به خوبی مدیریت می‌کنند را هنرمند و مدیرخواند؟

خانواده، بنگاه اقتصادی کوچکی است که نیاز به مدیریت بر منابع دارد

فتاحی با ارائه تعریفی از مدیریت هزینه‌های خانواده می‌گوید: تنظیم درآمد خانواده با سبد خانوار شامل غذا، پوشاک، تحصیل، مسکن بهداشت، مسافرت و پس‌انداز را مدیریت هزینه‌های خانواده می‌گویند.

اما افزایش قیمت‌ها و گاهی چشم و هم‌چشمی کار را سخت می‌کند. چرا که هر خانواده، سازمان و بنگاه اقتصادی کوچکی است که نیاز به مدیریت بر منابع دارد که در بخش مدیریت اقتصادی به شرایط عادی، غیرعادی و بحرانی تقسیم می‌شود. در هرمجموعه برای رسین به اهداف مشخص شده ضرورت برنامه ریزی دقیق و منظم به خوبی احساس می‌شود و خانواده نیز به عنوان مجموعه‌ای متشکل از والدین و فرزندان با نیازهای متعدد و متنوع نیاز به برنامه ریزی و مدیریت به ویژه در عرصه اقتصادی برای اداره و مدیریت صحیح در آن دارد.

ورود درمسیر مدیریت صحیح

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی با اشاره به اینکه برنامه ریزی به عنوان نخستین گام در اجرای درست مدیریت اقتصادی خانواده است می‌گوید: یک مدیر این را بخوبی می‌داند که چه چیزهایی را چگونه و برای دست یافتن به چه هدفی، چه موقع و کجا هزینه کند.

او تاکید می‌کند: هر گاه تصمیم گیرندگان یک خانواده به این سؤالات ساده، پاسخ‌های مناسب بدهند منابع دخل و خرج و برج بهتر شناسایی شده و نیازهای مادی به بهترین شکل ممکن برطرف می‌شود.

حال این مدیریت در مجموعه کوچک خانواده را به اداره امورات کشور می‌توان تعمیم داد.

تأثیر زنان در نحوه مصرف خانواده

قبول کنید یا نه زنان در اقتصاد خانواده نقش کلیدی دارند و این نقش را به بهترین شکل در ساماندهی و مدیریت منابع خانه ایفا می‌کنند.

فتاحی می‌گوید: اگر خانواده را سازمانی بدانیم که تولید و توزیع کالاهای مورد نیاز را بر عهده دارد، بدون شک زنان به عنوان یکی از دورکن اساسی خانواده در این سازماندهی و مدیریت نقش اساسی را بازی می‌کنند و به همین دلیل است که بیشتر مردان علاوه بر جایگاه مادری و همسری بیشترین منابع مصرفی را به دست زنان می‌سپارند. بدون شک زنان می‌توانند با سازماندهی و مدیریت صحیح بین درآمد و مصرف توازن برقرار کنند و با برنامه ریزی و اجرای صحیح در رشد و توسعه خانواده نقش موثرتری را ایفا کنند و اگر مردان جبهه‌گیری نکنند می‌توان به جرات گفت که زنان در واقع نقش کلیدی در استفاده بهینه منابع را به عهده دارند و این مهم هنرمندی و درک و درایت زیادی می‌خواهد که بیشتر زنان از آن بهره کافی را برده‌اند.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.