هلدینگ مهاجرتی ویستا
کدام فیلم شیر طلای ونیز را به خانه خواهد برد؟
گزارش "تماشاگران امروز" از پیش بینی منتقدان

کدام فیلم شیر طلای ونیز را به خانه خواهد برد؟

بی تا کیانی_جشنواره فیلم ونیز در حالی آغاز به کار کرده و از نیمه گذشته است که پنج فیلم از فرانسه و پنج فیلم از ایتالیا در مسابقه قرار دارند!

آیا یکی از این دو کشور با داشتن ۱۰ فیلم در بخش مسابقه شیر طلایی امسال را شکار خواهد کرد؟ البته تعدادی فیلم دیگر نیز به شکل محصول مشترک با ایتالیا و از سویی با فرانسه هم در مسابقه قرار دارند که می‌تواند شانس این دو کشور را زیادتر کنند. سهم بقیه جهان روی هم رفته ۱۳ فیلم است که از این میان سهم خالص سینمای آمریکا ۴ فیلم است که البته باید تعدادی هم محصول مشترک این کشور با دیگر کشورها را به آن اضافه کرد.

با نمایش «باردو» فیلم جدید آلخاندرو ایناریتو در ونیز این کارگردان با چشمان اشک‌آلود شاهد تشویق ۴ دقیقه‌ای حضار شد.

«باردو» با «هشت و نیم» فدریکو فلینی مقایسه شده و تاکنون بازخوردهای متفاوتی به خود دیده است؛ اما این فیلم پرپیچ وخم و اغلب عمیق و تأثیرگذار توانست تماشاگران ونیز را به خوبی با خود همراه کند.

«باردو» برای نخستین بار در ونیز دیده شد و دومین فیلم نتفلکیس بود که در این رویداد به نمایش درآمد. پیش از آن «نویز سفید» ساخته نوآ بامباک فیلم افتتاحیه جشنواره امسال، از نتفلیکس روی پرده رفته بود. هفته آینده هم «بلوند» به نمایش درمی‌آید. هر ۳ فیلم در بخش رقابتی و برای شیر طلای ونیز رقابت می‌کنند.

جدول آرای منتقدان بین‌االمللی درباره فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم ونیز، «خرس نیست» با نمره ۴.۱۴ صدرنشین کرده‌اند.

در این جدول که شامل آرای ۹ منتقد از نشریات بین‌المللی اسکرین، هالییود ریپورتر، آبزرور، فیلم وردیکت، دِرَپ، لوموند فرانسه، روزنامه اسپانیایی زبان ال پائیس، روزنامه فرانکفورتر روندشاو آلمان و روزنامه لهستانی «Rzeczpospolita» است، فیلم «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی یکی با متوسط نمره ۴.۱۴ از ۵ در صدر محبوب‌ترین فیلم‌های از نگاه منتقدان بین‌المللی قرار گرفته و تنها فیلم از میان ۲۳ اثر بخش مسابقه اصلی ونیز است که متوسط بیش از ۴ ستاره کسب کرده است.

منتقد آبزرور ۵ ستاره کامل را به فیلم پناهی اختصاص داده و منتقدان سینمایی دِرَپ، ال پائیس، فرانکفورتر روندشاو و همچنین«Rzeczpospolita» این فیلم را شایسته دریافت ۴.۵ ستاره دانسته‌اند.

اعطای جایزه زن در سینما به لیلا حاتمی

روزنامه نگاران سینمایی ایتالیا جایزه سالانه "زن در سینما" امسال را در حاشیه جشنواره ونیز به چهار نفر از جمله لیلا حاتمی بازیگر ایرانی اعطا کردند.

لیلا حاتمی که امسال یکی از اعضای هیئت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره ونیز است ،جایزه سالانه "زن در سینما" را را به همراه «آدری دیوان»، روزنامه نگار، نویسنده، فیلم‌نامه نویس و کارگردان لبنانی الاصل «ملیکا آیان» هنرمند و خواننده ایتالیایی، «دریا ترگوبووا» بازیگر و تهیه کننده اوکراینی و «کیارا اوگولینی» روزنامه نگار سینمایی اهل کشور ایتالیا دریافت کرد.

«جسیکا کیانگ» از نشریه ورایتی پس از تماشای فیلم «شب، داخلی، دیوار» که در بخش مسابقه اصلی جشنواره ونیز ۲۰۲۲ حضور دارد، درباره این فیلم نوشت: «هیچکس - بیش از همه مخاطبان - از تماشای فیلم بسیار مؤثر و عمیقاً ناخوشایند «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند زخم‌نخورده بیرون نمی‌آید. ترکیبی عجیب از یک درام هیجان‌انگیز روان‌شناختی پیچیده و تقریباً علمی تخیلی که تمرینی است در فیلم‌سازی شجاعانه که ممکن است آرزوی آن را داشته باشید، آنقدر خوب ساخته شده بود تا بهانه‌ای برای چشم‌برداشتن از آن داشته باشید.

جلیلوند در فیلم سال ۲۰۱۷ خود، «بدون تاریخ بدون امضا»، (که جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد بخش افق‌های ونیز را به دست آورد)، جامعه‌ای طبقه‌بندی‌شده را به تصویر کشید که در آستانه سقوط قانونی و اخلاقی قرار داشت اما در فیلم جدیدش این جامعه کاملاً سقوط کرده و کارگردان مخاطب را نیز با خود به آن ورطه می‌برد.

با این حال باید دید شیر ونیز به کدام فیلم خواهد رسید. جشنواره‌ای که هر سال از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.