به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز_یکی از جذابترین گونه های این داستان سرایی ها، هنر باستانی و زیبای "نقّالی" است که متأسفّانه این روزها کمتر از آن خبری می شنویم.
نقّالی را در اصطلاح به پیشه و هنر کسی گویند که داستانها و واقعه های هیجان انگیز و جذابی را که شنیده و یا خوانده است برای سرگرم کردن مردم نقل و بیان میکند. این قصّه گو را نقّال مینامند.
نقّالی به شکل امروزی آن از زمان شاه اسماعیل صفوی آغاز شد که شاه اسماعیل خود، یکی از مشوّقان آن بود و نقّالی را وسیلهای برای رواج و رسوخ مذهب شیعه اثنی عشری در ذهن و روح مردم میدانست. او برای رسیدن به این مقصود هفده گروه را مأمور تبلیغ دین نمود که هر یک در جایی، با لباس و زبانی مخصوص به خود به این کار میپرداختند. برای مثال عدّهای مداح ائمّه، عدهای به شعرخوانی در زورخانه و گروهی به سخنرانی برای لشکر به سخنرانیهایی از پهلوانی و آداب و خصایص آل علی میپرداختند. بعدها با وجود برآورده شدن مقصود شاه اسماعیل، داستانگویی و داستانسرایی به قوت خود باقی ماند و تا سالها ادامه یافت. اما همین نقالی بود که کم کم تبدیل به آئینشی شد که هنر تئاتر هم از آن پیروی کرد. و این کارگردان های تئاتر بودند که اینبار به جای استفاده از نقالی، هنرهای آئینی را با نمایش تئاتر تعریف کردند. این روزها "آیینه داران آفتاب" همراه با اربعین حسینی هستند. این هنرمندان همزمان با اربعین حسینی پیش قدم میشوند. مدیر اجرایی این نمایش معتقد است که اربعین فرصت های خیلی خوبی برای هنرمندان عرصه تئاتر است تا از این موقعیت بهره ببرند و هنر دینی را به هنر امروز نزدیک تر کنند.
امیرحسین شفیعی طراح و مدیر اجرایی «آیینهداران آفتاب» که همزمان با پیادهروی اربعین حسینی از میدان امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم حسینی (ع) در حال برگزاری است، درباره این رویداد گفت: بعد از اذان صبح و همزمان با اربعین حسینی (ع)، کاروان «آیینهداران آفتاب» کار خود را با حضور ۱۵۰ هنرمند تئاتر و آیینی از میدان امام حسین (ع) آغاز کرد. این هنرمندان در ۴ موکب سیار تعزیه، هنرهای نمایشی، روایتگری و آیینهای عاشورایی به اجرای آثار خود در میان مردم میپردازند.
وی ادامه داد: در کنار ۴ موکب سیار، بازسازی کاروان اسرای کربلا را هم داریم. رویداد «آیینهداران آفتاب» باعث شد تا خیلی از هنرمندان به عنوان عاشقان امام حسین (ع) ادای دین کنند.
شفیعی با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمانی اربعین حسینی از میدان امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم حسینی (ع)، یادآور شد: به عنوان یک فعال حوزه تئاتر میدانی و محیطی، با چنین خیل عظیمی از مردم مواجه نبودم که هم در پیادهروی حضور دارند و هم از اجرای آثار هنرمندان در موکبهای سیار استقبال میکنند.
وی متذکر شد: امروز متوجه شدم که چقدر از ظرفیت رویدادهایی نظیر پیادهروی اربعین حسینی برای هنرهای نمایشی، غافل هستیم.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: در حوزه تئاتر دینی هزینه بسیار میشود ولی درست هزینه نمیشود. تجربه «آیینهداران آفتاب» به من نشان داد که باید با نگاه خلاقانهتری به سمت تئاتر دینی و اجرای آن برویم. تأثیرگذاری و گستردگی رویدادی همچون پیادهروی اربعین حسینی بسیار زیاد است و حضور هنرمندان و اجراهای دینی و آیینی در این رویداد بزرگ تأثیرگذاری بسیار بالاتر و برقراری ارتباط بسیار بیشتری با مردم و اقشار مختلف جامعه را به همراه دارد.
شفیعی در پایان سخنان خود تأکید کرد: آنچه برای تئاتر دینی هزینه میشود بخشی از بودجه تئاتر کشور است که باید به درستی و با نگاه خلاقانهتری نسبت به گذشته و با استفاده از ظرفیتهایی همچون پیادهروی اربعین حسینی یا رویدادهایی این چنینی، هزینه شود. من که سالها در عرصه تئاتر محیطی و میدانی فعالیت کردهام هرگز در چنین شرایط و جوی که در پیادهروی اربعین حسینی تجربه میکنم، قرار نگرفته بودم. در چنین رویداد بزرگی مردم همراه و تشنه کارهای هنری هستند.