هلدینگ مهاجرتی ویستا
از قاچاق بنزین تا تراکنش های اضافه پمپ بنزین ها
"تماشاگران امروز" بررسی کرد

از قاچاق بنزین تا تراکنش های اضافه پمپ بنزین ها

تماشاگران امروز/هنوز هم در بعضی از پمپ بنزین ها در سطح شهر، خلاف های ریزی به چشم می خورد که نمی توان ساده از کنار آن عبور کرد. اینکه خیلی از پمپ بنزین ها عمد یا غیر عمد، در تراکنش های اضافه ای از سهمیه بنزین استفاده می کنند، مسئله ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد. اینکه هنوز هم با همه نظارت هایی که می شود، شاهد قاچاق بنزین هستیم، هم دور از خاطرمان نیست. اما واقعا راه چاره این مشکلات چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز_ بیش از یک سال است که اعمال محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر در برخی استان های کشور در حال اجراست، اما برخی از نمایندگان مجلس به تازگی به انتقاد از این طرح برخاسته‌اند و خواهان اعلام هدف‌گذاری برای اجرای این طرح هستند. طرحی که ابتدا به ساکن به‌صورت آزمایشی در شهرهای مرزی و در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان و سپس در کرمانشاه و کردستان و سپس به شهرستان‌های کوچک برخی استان‌ها تعمیم داده شد.

این طرح هنوز در شهرهای بزرگ و پرجمعیتی چون تهران، مشهد، اصفهان، کرج، آذربایجان، شیراز، تبریز و … با وجود مصرف بالای سوخت انجام نشده و در شهرستان‌های کوچک و کم‌جمعیت که مصرف سوخت پایینی دارند، در حال اجراست.

کورش بالادست، مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گیلان با اشاره به اعمال محدودیت‌ها در مصرف بنزین در هر نوبت سوخت‌گیری، اظهار کرد: این طرح به‌منظور بهینه مصرف بنزین در دستور کار قرارگرفته و علاوه بر گیلان در بسیاری از استان‌های کشور در حال اجرا است.

به گفته او، هر کارت بنزین در روز می‌تواند ۳۰ لیتر سوخت‌گیری کند اما این محدودیت در کارت جایگاه داران در هر بار سوخت‌گیری ۳۰ لیتر بوده و پس از دو دقیقه مجدداً شرایط برای سوخت‌گیری ۳۰ لیتر بعدی فراهم می‌شود.

بالادست ادامه داد: هنوز اطلاعات بیشتری از اجرای این تصمیم ملی در دست نیست منتها دلیل اصلی آن پیشگیری از انحراف در مصرف بنزین و توزیع عادلانه آن در کل کشور است.

رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران در خصوص محدودیت ارائه بنزین در برخی جایگاه‌های سوخت در برخی استان‌ها تا سقف ۳۰ لیتر، اظهار کرد: وزیر اقتصاد و معاون وزیر نفت در گفت‌وگوهای خود مصرف بهینه بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت را دو عامل مهم این کار عنوان کرده‌اند، اما ما به‌عنوان صنف جایگاه‌داران هیچ‌کدام از این دلایل را منطقی و متقن نمی‌دانیم.

همایون صالحی افزود: برداشتن محدودیت‌های اعمال شده در دوره پساکرونا موجب شد که مصرف سوخت در یک بازه زمانی بالا برود. البته علت اصلی بالا رفتن مصرف سوخت در یک نگاه منطقی، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور و محدودیت آن است که سال به سال وضعیت بدتر می‌شود، همچنین عدم ساماندهی و ارتقای کیفیت در بخش خودروهای داخلی به این موضوع دامن می‌زند.

به گفته رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه‌داران، اعمال محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر برای جلوگیری از قاچاق سوخت هم منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: البته اخبار منتشر شده در خصوص قاچاق سوخت مانند کشف ۲۰ کیلومتر خط لوله انتقال سوخت قاچاق در هرمزگان و کشف ۲۸ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در خلیج فارس هم نمایانگر این موضوع است که این نوع قاچاق آن هم در سطحی این چنین گسترده، قطعا کار رانندگان خودروهای سنگین یا رانندگان کارت‌هایی که سهمیه ۶۰ لیتری دارند نیست. تعبیه چنین سیستم عظیمی و جانمایی خط لوله و قاچاق میلیون لیتری فرآورده‌های سوختی کار قاچاقچیان بین‌المللی صاحب کشتی و باند و روابط مافیایی بسیار وسیع است.

به گفته رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران، محدودیت‌های اعمال شده در برخی استان‌هاست و هنوز در همه استان‌ها اجرا نشده است. وی افزود: البته در استان‌ها نیز در نواحی برخی از شهرها اعمال شده. اما در شهرستان‌های کوچک‌تر این محدودیت‌ها در حال اعمال است. در برخی شهرستان‌های کوچک کردستان، آذربایجان غربی، اردبیل، قم، زنجان، گیلان و مازندران هم این طرح در حال اجراست.

رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: اخباری در فضای مجازی و رسانه‌ها مبنی بر برداشت اضافه از کارت‌های بانکی در برخی پمپ بنزین‌ها منتشر شده است که با بررسی‌های انجام شده با توجه به نامشخص بودن منبع خبر احتمالاً این اقدام توسط تعداد ناچیزی از کارکنان خاطی انجام شده و رضایت شاکی جلب شده است.

قلیزاده، رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: اخباری در فضای مجازی و رسانه‌ها مبنی بر برداشت اضافه از کارت‌های بانکی در برخی پمپ بنزین‌ها منتشر شده است که با بررسی‌های انجام شده با توجه به نامشخص بودن منبع خبر احتمالاً این اقدام توسط تعداد ناچیزی از کارکنان خاطی انجام شده و رضایت شاکی جلب شده است.

البته امکان اینکه برخی اضافه برداشت‌ها سهوی باشد نیز وجود دارد اما گزارش رسمی از مردم نداشته‌ایم تا بتوانیم اظهار نظر دقیقی داشته باشیم.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.