به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/طی هفته های اخیر معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی واگذار شد و براین اساس دولت به دنبال توزیع میوه به قیمت مناسب برای مصرفکننده و حمایت از تولیدکننده است.
بسیاری از فعالان و دست اندرکاران بخش کشاورزی معتقدند که یکی از اشتباهات سنوات گذشته در امر تنظیم بازار اعلام قیمت بود چرا که با اعلام قیمت دولت این پالس را به بازار میداد که کمتر از این نرخ سیب و پرتقال عرضه نشود.
با وجود آنکه قرار بود بحث تنظیم بازار میوه شب عید بویژه در تأمین سیب و پرتقال به بخش خصوصی واگذار شود و از طرفی مسئولان بخش خصوصی اعلام کردند که حداقل ۱۵ درصد کمتر از نرخ بازار عرضه میکنند، اما کمیسیون کشاورزی مجلس با این امرمخالفت کرد.
آقای عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سال گذشته اتفاقاتی که در بحث میوه شب عید افتاد، بسیار نگران کننده بود. براساس قانون میوه شب عید باید میوه را بخریم و پس از انتقال به سردخانه، سورتینگ و بسته بندی کنیم. اما سازمان تعاون روستایی بدون سورتینگ این کار را انجام داد که به اطلاع آقای وزیر رساندیم که چه اتفاقاتی در حال وقوع است.
نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: موز میوهای وارداتی است و در ایران به طور گسترده تولید نمیشود. همین امر باعث شد، با افزایش قیمت دلار نرخ این میوه هم افزایش مییابد اما مشخص نیست چطور این میوه نرخ گذاری میشود و هر کیلو موز چند دلار حساب میشود.
با برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا، قیمت پیاز به قیمت موز نزدیک شد. هفته گذشته فروش پیاز در سطح خردهفروشیهای سطح شهر حتی به کیلویی ۴۰ هزار تومان نیز رسید. هرسال با شروع فصل زمستان قیمت پیاز نجومی شد تا جایی که قیمت این محصول پرطرفدار به قیمت موز نزدیک شد.این محصول نیز همچون دلار وارد کانال ۴۰ هزار تومان شد اما چند روزی است که با کاهش قیمت در میادین تره بار همراه شد است.
قیمت پیاز که در دو هفته اخیر تیتر بسیاری از رسانهها شده بود با برداشت زودهنگام محصولات در جنوب و توزیع آن ۳ هزار تومان کاهش یافت. گسترش نیوز پیرامون این موضوع با اسماعیل مرادیان، نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به گفتوگو پرداخته است. با ما همراه باشید.
دست دلالها در تمامی محصولات
اسماعیل مرادیان، نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به بیان دلایل گرانی پیاز پرداخت و گفت: یکی از دلایل گران شدن پیاز صادرات بود که از این اتفاق جلوگیری شد و به حالت عادی بازگشت. دلیل دیگر بحث آب و هوا بود. دلالها هم در این گرانی تأثیرگذار بودند و با گران شدن این محصول شروع به احتکار کردند و محصول به بازار ارائه نکردند که در نتیجه باعث کمبود در بازار شد.
پیاز همچنان گران است؛ گول نخورید
وی ادامه داد: حتی اکنون هم با اعلام کاهش قیمت پیاز به طور چشمگیر قیمت آن پایین نیامده است. تنها در ترهبارها پیاز با قیمت ۱۵۹۰۰ عرضه میشود اما برای میوهفروشیهای سطح شهر این طور نیست و با این قیمت خریداری میکنند باید سودی هم برای آن در نظر بگیرند تا فروش انجام شود؛ به همین علت نمیتوان گفت در سطح شهر هم قیمتها کاهش پیدا کرده است. مغازهها مجبور هستند، محصولات خود را از میادین مرکزی خریداری کنند که در میادین از ۱۵ تا ۲۰ تومان در نوسان است. کاهش قیمت به آن صورت نبوده است که فروشندگان سطح شهر هم بتوانند قیمتها را کاهش داده و بهره ببرند.
قیمت موز به دلار است
مرادیان در رابطه با گرانی موز خاطر نشان کرد: کشور ایران موز را تولید گسترده نمیکند و بیشتر وارداتی است. قیمت این میوه تحت تأثیر ارز و با افزایش قیمت دلار به سرعت افزایش مییابد اما با کاهش قیمت دلار تأثیری در این بازار نمیگذارد. واردکنندگان موز اندازه یک دست هستند و باید از آنها پرسید موز را کیلویی چند وارد میکنید که در تره بار مرکزی ۶۵ تومان است؟ به نظر میرسد هر کیلو را به دلار بفروشند قیمت آن کمتر است. اتحادیه بارفروشان باید این موضوع را بررسی کنند.
بازار میوه برای شب عید آماده است
وی ضمن اشاره به وضعیت بازار شب عید بیان کرد: تولید مرکبات ۳۰ درصد از پارسال افزایش یافته و امسال به طور کامل در دسترس است. اگر کمبودی باشد تنها در نارنگی مشاهده خواهد شد که میتوانند از پاکستان وارد کنند. اگر با این بازار بازی نکنند هیچ مشکلی برای بازار شب عید وجود ندارد. تنظیم بازار توسط بخش خصوصی صورت گرفته است اما اگر دولت وارد شود و به بهانه تنظیم بازار دخالت داشته باشد، میوه گران میشود. هرزمانی که بحث ذخیرهسازی به میان آمده قیمتها از دستشان در رفته و گران شده است. بازار شب عید اگر به دست بخش خصوصی باشد مشکلی ایجاد نمیشود.
نایبرئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پایان اظهار داشت: با توجه به فراوانی بار، کمبودی در عرضه میوه و صیفی نداریم. ما از دولت میخواهیم تنظیم بازار این اتحادیه را به بخش خصوصی بسپارد. این بخش بین فروشندگان رقابت ایجاد میکند و با این عمل قیمتها کاهش مییابد. قیمت میوه را عرضه و تقاضا تعیین میکند و زمانی که در میادین عرضه افزایش مییابد قیمتها کاهشی میشود.