هلدینگ مهاجرتی ویستا
شب زمستانی کرونا سحر ندارد

شب زمستانی کرونا سحر ندارد

یادداشت_فرامرز یوسفی/کرونا مهمان روزهای گرم و سرد زندگی ما شده است و گویی در آخرین فصل سال، شب زمستانی کرونا سحری نخواهد داشت.

از روزی که این ویروس منحوس در زمین متولد شد دردی جدید به مشکلات عدیده مردم ایران اضافه کرد از گرانی تست کرونا تا تهیه داروهای نایاب رمیدسیور و فاموتیدین گرفته تا مرگ و میرهای کرونایی که رمقی بر پیکر ضعیف مردم باقی نگذاشته است.

در حال حاضر نیز با توجه به هشدار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مشاهده سه مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اُمیکرون با نام‌های BQ1 و XBB در کشور و شروع موج هشتم کرونا ضروری است تا هموطنان عزیز برای مقابله با این بیماری به دستورالعمل های ستاد مبارزه با کرونا عمل کنند.

شایان ذکر است که واریانت اُمیکرون با زیر سویه های جدید خود با نام‌های BQ1 و XBB به‌دلیل تکثیر زیاد در دنیا و کشور جهش بیشتری پیدا کرده، چراکه سیستم دفاعی بدن افراد ضعیف شده است و این کاهش سیستم دفاع بدن به دلیل عدم تزریق واکسن بوستر یا همان دز یادآور است.

برای ریشه‌کن شدن زیر سویه‌های جدید اُمیکرون با نام‌های BQ1 و XBB باید همه واکسن کرونا را تزریق کنند، در ‌آن‌صورت ویروس رشد نخواهد کرد و در صورت رشد نیز فرد مبتلا علائم نخواهد داشت و به دیگران نیز منتقل نخواهد کرد. اما متأسفانه آمار تزریق دُز یادآور واکسن کرونا در کشور بسیار پایین است و به این دلیل که اثر واکسن ۶ ماه است، بنابراین بعد از ۶ ماه بدن در مقابل ویروس مقاومت کمتری از خود خواهد داشت.

افرادی که تاکنون هر سه دُز واکسن را تزریق کرده‌اند کمتر از ۳۰ الی 40 درصد هستند، از سوی دیگر منبع اصلی انتقال ویروس اطفال می‌باشند، چراکه علائمی ندارند و والدین خیال می‌کنند اطفال به کرونا مبتلا نمی‌شوند، در حالی که این باور اشتباه است و والدین محترم باید واکسیناسیون اطفال را جدی بگیرند.

اکنون هرگونه سرماخوردگی باید اُمیکرون تشخیص داده شود، چراکه افراد مبتلا به دیابت، سرطان، تالاسمی، زنان باردار، بیماران کبدی و کلیوی، افراد دارای فشار خون بالا، آلزامیر و ... ممکن است از سوی اطرافیانشان به کرونا مبتلا شوند و جانشان به خطر بیفتد.

نشانه‌های سویه جدید تفاوت زیادی با گونه‌های قبلی امیکرون ندارند، یعنی همان نشانه‌های سویه‌های قبلی مانند اختلال درحس بویایی و چشایی، تنگی نفس، سنگینی سینه، بدن درد، سر درد، احساس کلافگی و تب و لرز و در مواردی هم اسهال و استفراغ دراین سویه هم دیده می‌شود ولی در سویه های جدید کمتر علائم ریوی ایجاد می‌شود.

پس مردم فراموش نکنند که هر فردی که آبریزش بینی، گلودرد و عطسه داشته باشد قطعاً مبتلا به اُمیکرون شده و باید حداقل 5 روز در منزل استراحت و خود را قرنطینه کند، چراکه شانس انتقال همان سه روز نخست است. توصیه می‌شود افرادی که مبتلا به کرونا نشده‌اند هرچه سریع‌تر واکسن یادآور تزریق کنند و در صورتی که دُز سوم را تزریق نکرده‌اند، تزریق کنند و اگر دُز سوم را تزریق کرده‌اند برای تزریق دُز چهارم اقدام کنند.

در نهایت باید گفت که اگر خانواده‌ها موج هشتم کرونا را جدی نگیرند قطعا تا انتهای فصل زمستان تعداد تلفات کرونایی کشور سه رقمی خواهد شد و خانواده های داغدار کرونایی افزایش پیدا خواهد کرد و این کرونای منحوس الی الابد در کنار ما ایرانیان به حیات کثیف خود ادامه خواهد داد.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.