هلدینگ مهاجرتی ویستا
گرانی گوشت قرمز، خروج از سبد مردم
"تماشاگران امروز" بررسی می کند؛

گرانی گوشت قرمز، خروج از سبد مردم

بهروز علویان_گوشت روز به روز گران می شود و مردم کم کم این خوراک مفید را از سبد غذایی خود حذف می کنند. تکرار اتفاقی که در این چند سال شاهد مواد غذایی زیادی بوده ایم که به دلیل گرانی مردم دیگر سراغ آن ها نرفته اند.

گاهی هم جوی ایجاد می‌شود تا یک کالا خوراکی با افزایش قیمت عرضه شود اما خیلی زود با ورود دستگاه های دولتی و افزایش آن کالا در مغازه‌ها و فروشگاه ها، قیمت هم خود به خود کاهش پیدا می‌کند.

البته که این امر در خصوص عرضه گوشت قرمز طی ماه های اخیر متفاوت بوده است. اگر قرار باشد یک کالا خوراکی هر هفته با افزایش قیمت روبه‌رو شود و دستگاه های غذایی و دولتی هم آن افزایش قیمت را نادیده بگیرند، مردم توان خرید را ندارند و آن موقع باید وضعیت بازار را بررسی کرد که آیا گوشت های مانده در مغازه‌ها چطور به فروش می‌رسند.

به نظر می‌رسد تورم انتظاری در بازار گوشت، یکی از دلایل افزایش قیمت آن است. با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، کسری نهاده و مسئله حذف ارز ترجیحی انتظار افزایش قیمت گوشت در بازار ایجاد شده و این در حالی است که قیمت‌های سرسام‌آور گوشت در بازار ایران واقعی و منطقی نیست.

با این وجود اینکه قرار بود گوشت گرم وارداتی از دیروز وارد بازار شود اما بنا بر گفته مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی این گوشت از یکی دو روز آینده توزیع می‌شود.

ابتدای هفته گذشته مسعود امراللهی_ مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که کشتار دام در کشور مدنظر انجام شده‌ است و تا آخر هفته این بار به کشور می‌رسد و تلاش می‌کنیم که روزهای پایانی هفته و نهایتا شنبه هفته آینده (۸ بهمن) گوشت به دست مصرف‌کننده برسد.

اخیرا اما وی در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اعلام کرده‌است که این گوشت گرم به کشور وارد شده، در سردخانه‌ها قرار گرفته و پس از آماده سازی طی یکی دو روز آینده در مغازه‌ها عرضه‌ می‌شود.

وی همچنین تصریح کرده که بخش کوچکی از این گوشت وارداتی روز پنجشنبه در میادین میوه و تره‌بار تهران توزیع شده و بخش دیگر هم آماده می‌شود که به مرور به بازار عرضه شود.

مشاهده‌های میدانی و گفت‌وگو با فعالان بازار گوشت قرمز نشان می‌دهد قیمت این کالا از اواسط آذرماه تا به امروز نوسان‌های زیادی تجربه کرده و قیمت‌ها با افزایش همراه است؛ به طوری‌که قیمت گوشت گوسفندی در یک ‌ماه اخیر بین ۲۰ تا ۳۰ هزارتومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است. همچنین نرخ گوشت گوساله پس از ماه‌ها ثبات قیمتی، در یک ماه گذشته روند افزایشی داشته است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی معتقد است قیمت گوشت قرمز به دلیل کمبود عرضه صعودی شد، علی اصغر ملکی می‌گوید: «درحال حاضر دام کم شده است و به دنبال آن گوشت قرمز کم‌تری در بازار توزیع می‌شود. زمانی که عرضه پایین باشد قیمت‌ها افزایش می‌یابد.» گزارش رسمی مرکز آمار ایران نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.

طبق نتایج حاصل از طرح آمارگیری مقدارعرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان ماه سال جاری نسبت به مهر ماه حدود دو درصد کاهش یافته و مقایسه مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در بلند مدت یعنی آبان سال جاری با مهر ۱۴۰۰ از کاهش سه درصدی حکایت می‌کند.

اما در مقابل منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور با تاکید بر اینکه قیمت گوشت نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش نیز داشته است، می‌گوید: بخش دام کشور در وضعیت ویژه‌ای قرار گرفته؛ به طوری که با وجود عرضه گسترده دام، مصرف گوشت نیز کاهش یافته است.

رئیس شورای تأمین دام کشور می‌گوید: در نیمه اول سال به ویژه در بهار با کاهش مصرف گوشت مواجه هستیم؛ در حالی که در این زمان، تولید و عرضه گوشت افزایش می‌یابد.

پوریان اضافه می‌کند: موضوعاتی همچون افزایش قیمت گوشت یا قاچاق آن به دیگر کشورها در شرایط فعلی توجیه‌پذیر نیست. میزان دام عرضه شده در کشور بسیار زیاد است به طوری که بیش از ۱۰ استان کشور در هفته‌های گذشته اعلام کردند با مازاد دام سبک مواجه شده‌اند.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.