به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/بلیت سینماها در سال جاری، بسته به درجه ۱، ممتاز و مدرن بودن، از ۲۵ تا ۴۵ هزار تومان تعیین شد. قیمتی که اگرچه ۵۰درصد افزایش بهنسبت سال گذشته را شاهد بود اما باز هم سینما و فیلم دیدن را در زمره ارزانترین تفریح و سرگرمی ایرانیها قرار داد.
برای سال آینده اما قیمت بلیت با افزایش همراه خواهد بود. اینکه این افزایش به چه میزان خواهد بود، هنوز اعلام رسانهای نشده است اما برخی گمانهزنیها، خبر از بلیتهای ۶۰ یا ۷۰ هزار تومانی برای سال آینده میدهند که اگرچه همچنان سینما را در تراز ارزانترین تفریح قرار میدهد اما با توجه به قدرت اقتصادی مردم و اینکه سینماها برای سالهای اخیر، تاحدودی از سبد خانوارها خارج شده، باید مشوقهایی را برای مخاطبان در نظر گرفت تا ضرب بلیت ۶۰ یا ۷۰ هزار تومانی، آمار مخاطبان سینما را با کاهش مواجه نکند.
در ادامه، به ۵ پیشنهادی میرسیم که سبب خواهد شد تا سینماها با وجود افزایش قیمت بلیت برای سال آینده، با خطر کاهش مخاطب مواجه نشوند.
۱.افزایش روزهای نیمبها
یکی از بهترین پارادایمهای حفظ مخاطب سینما، افزایش تعداد روزهایی است که طی آن بلیت به صورت نیمبها عرضه میشود. هماکنون هم آمار بهترین روزهای سینمایی کشور، متعلق به سهشنبهها است. سهشنبههایی که بیتوجه به شرایط جوی، فصل امتحانات، فصل فوتبال و هر نابسمانی مترقیه و غیرمترقبه دیگر، بهترین روز سینمایی کشور در طول یک هفته در تمام ۴ فصل سال است. بنابراین کاملا طبیعی است که تکثر روزهایی با بلیت نیمبها، قطعا به افزایش مخاطب سینما خواهد انجامید.
۲. عملیاتی شدن طرح بلیت شناور
طرح بلیت شناور، طرحی استاندارد و جهانی است که دههها در سینماهای کشورهای صاحب این صنعت به کار گرفته شده و اثرات فوقالعاده مثبتی بر گیشه جهانی داشته است. طرحی که در تابستان نیز در مورد چند فیلم عملیاتی شد و علیرغم تأثیرات خوب و رشد میزان فروشی که داشت، متأسفانه تداوم نیافت.
۳. رونق اکرانهای مردمی
اکرانهای مردمی، شاید بر روی کاغذ، یک طرح فانتزی و سرگرمکننده باشند اما همین طرح، تأثیرات شگرفی بر گیشه سالیانه سینمای کشور دارد. نخست آنکه گیشه آن روز فیلم، تحت تأثیر این اکران مردمی، با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد. تجربه نشان داده که در برخی موارد، گیشه روزانه برخی فیلمها بر اثر چنین ابتکارعملی، تا بیش از ۱ میلیارد تومان نیز رسیده است.
نکته مهم بعدی، جریانسازی موثری است که آن فیلم از بابت این اکران مردمی، به دست خواهد آورد. این جریانسازی که ابعاد متنوع تبلیغاتی دارد، سبب میشود تا شبکههای مجازی از تصاویر این اتفاق پر شده و یک موج رسانهای موثر برای آن فیلم به راه بیفتد که سبب برجسته شدن آن اثر نزد مخاطبان شده و بهاینواسطه، استقبال خوبی از فیلم به عمل میآید.
در روزگار گرانی مفرط ابزارهای تبلیغاتی، اکرانهای مردمی، موثرترین روش تبلیغاتی برای یک فیلم محسوب میشوند که تا پایان تابستان، بهصورتی جدی برای تمام آثار روی پرده اعمال میشد. بنابراین با مهیا شدن شرایط این مدل اکران برای تمامی آثار، مخاطبان سینما نیز با رشد خوبی مواجه خواهند شد.
پنج راهکار جذب مخاطب در صورت گرانشدن بلیت سینما
۴. تمدید مشوقها در مسیر اکران
یکی از تدابیری که سبب شد تا سینما، از رخوت پائیزی خود جدا شده و به رونق خوبی طی ۲ ماه اخیر برسد، مشوقهایی بود که از سوی سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش برای آثار پرمخاطب در نظر گرفته شد.
این سیاست، قطعا برای سال آینده نیز باید با قدرت تداوم پیدا کند. سینمای ایران در هر فصل، باید فیلمهای پرمخاطبی به روی پرده داشته باشد تا بتواند تعداد مخاطبان بیشتری را به سمت سینماها گسیل دارد. ترفندی که قطعا با ارائه مشوقهای درست و هوشمندانه، شتاب بیشتری به خود گرفته و تمام طرفها را راضی نگهمیدارد.
۵. تمرکز بر تبلیغات بهینه تلویزیونی
یکی از پارامترهای مهم افزایش مخاطبان سینما، استفاده از ظرفیتهای تبلیغاتی تلویزیون است. تجربه نشان داده که هر زمان تلویزیون، نسبت به تبلیغ تولیدات سینمایی، همت بیشتری به خرج داده، تعداد مخاطبان سینما، در هر دورهای، با رشد خیرهکنندهای مواجه شدهاند.
ریاست سازمان سینمایی طی ماههای اخیر، توافق خوبی با مدیریت سازمان صداوسیما در جهت تبلیغات متکثر تولیدات سینمایی داشته است اما برخی سنگاندازیهای تلویزیون در مسیر این نوع تبلیغات، با نارضایتی صاحبان آثار سینمایی همراه شده است. درنتیجه، صاحبان آثار عنوان کردهاند که این شکل تبلیغات نتوانسته آن تأثیرات بهینه و مطلوب را در مسیر دیده شدن بیشتر فیلم داشته باشد.