هلدینگ مهاجرتی ویستا
ایرانی‌ها برای سفرهای خارجی در نوروز آماده می شوند
افزایش 200 درصدی نرخ سفر

ایرانی‌ها برای سفرهای خارجی در نوروز آماده می شوند

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: طی چند ماه گذشته حدود ۲۰۰ درصد افزایش قیمت در نرخ سفر داشتیم که بیشتر آن هم برای سفرهای نوروزی اتفاق افتاده. این افزایش نرخ سفر در سال آینده نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه ماندگار می‌شود.

هرچه به تعطیلات نوروز نزدیک‌تر می‌شویم تعداد پیامک‌های تبلیغاتی تورهای نوروز نیز بیشتر می‌شود. هر پیامی را که باز می‌کنیم نشان از قیمت‌های عجیب و غریب برای سفرهای نوروزی داخلی و خارجی است. از استانبول ۱۱۹۹۰ و آنتالیا با نرخ ویژه گفته تا کوش‌آداسی ۱۹۹۹۰ و کیش ۷۶۹۰ و… اما قیمت اصلی تورهای نوروزی چه میزان است و این نرخ در ازای چه خدماتی ارائه می‌شود؟ آیا تورهای داخلی گران‌تر از تورهای خارجی هستند؟ تمایل ایرانی‌ها برای سفرهای نوروزی به چه سمت و سویی کشیده شده است؟

حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) با تاکید برآنکه امیدوار است که مسئولان حوزه گردشگری از وزیر راه و وزیر میراث و گردشگری گرفته تا سازمان هواپیمایی و جامعه هتلداران ایران بر سر حرف خود درخصوص‌ عدم افزایش نرخ در نوروز می‌ماندند، گفت: هرچند سخنان مسئولان امر از عدم افزایش نرخ حوزه گردشگری در نوروز حکایت دارد اما شواهد در شرایط فعلی چنین ادعایی را نشان نمی‌دهد. گلایه مردم که ذینفعان این حوزه هستند این است که بلیت پیدا نمی‌شود، هتل برای اقامت نوروزی نیست یا آنکه برخی درصدد فروش بلیت با هتل برآمده‌اند که کار غلطی است و نباید انجام شود. امیدوارم افرادی که می‌گویند افزایش قیمت نداریم بیایند و نرخ‌های ارائه شده برای نوروز را با ماه‌های گذشته مقایسه کنند بعد چنین ادعایی داشته باشند.

او ادامه داد: اگر مسئولان بتوانند قیمت سفر را کنترل کنند، قطعا شاهد رونق گردشگری در کشور خواهیم بود. نباید فراموش کرد که به غیر از نوروز سال گذشته، حدود سه سال پیاپی گردشگری تعطیل بود. سال گذشته بعد از کرونا شاهد تغییر رویکرد مردم به حوزه سفر بودیم و گردشگری داخلی رونق یافت. مقاصد سفرهای نوروزی که عموما کشورهای خارجی بود، در سال گذشته به سمت مقاصد داخلی تغییر یافت و این تلنگر و نویددهنده خوبی برای تغییر رویکرد مردم به سمت مقاصد داخلی بود. توقع ما آن است که استانداران درصدد معرفی مقاصد گردشگری برآیند تا گردشگران بتوانند در روزهای اقامت خود در استان‌ها از سفر خود رضایت داشته باشند این امر سبب رشد گردشگری داخلی خواهد شد.

به گفته رفیعی، با وجود رونق دوباره سفر اما در نوروز امسال، نمودار سفر نشان از افزایش شیب سفرهای خارجی نسبت به سفرهای داخلی دارد. هرچند در نوروز امیدی به جذب گردشگر ورودی نداریم چراکه میزان سفرهای داخلی به اندازه‌ای‌ست که گاهی در برخی از مقاصد حتا نمی‌توانیم پاسخ‌گوی نیاز گردشگری داخلی باشیم اما امسال با تغییر رویکرد گردشگران به سمت مقاصد خارجی روبه‌رو هستیم.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران همچنین در خصوص نرخ تورهای سفرهای داخلی در ایام نوروز به مقاصد پر مسافر از جمله کیش و قشم و چابهار گفت: درحال حاضر بسته سفر کمتر از ۱۰ میلیون تومان به کیش و قشم نداریم حتا بسته سفر به قشم حدود ۱۶ میلیون تومان هم می‌رسد. این درحالی است که تقریبا می‌توان گفت تور ترکیه از این ارزان‌تر است. از این روست که رویکرد مردم تغییر می‌کند و به جای آنکه به مقاصد داخلی سفر کنند درصدد سفر به مقاصد خارجی برمی‌آیند. ارز از کشور خارج می‌شود و پول‌ها جای دیگری خرج می‌شوند. وقتی نرخ تورهای خارجی با تورهای داخلی برابری کند قطعا انتخاب مسافر مقصد خارجی خواهد بود چراکه هم به یک کشور دیگر سفر کرده‌اند هم می‌توانند خرید و تفریحات دیگر داشته باشند. این درحالی است که گاهی بسته تورهای خارجی از داخلی‌ها ارزان‌تر هم می‌شوند.

او ادامه داد: هر سال در نوروز پر مسافرترین مقصد خارجی، ترکیه بوده و هست. حتا امسال با وجود وقوع زلزله در ترکیه، بازهم این مقصد در صدر استقبال گردشگران ایرانی است چراکه زلزله در شهرهایی اتفاق افتاده که مقصد گردشگری نبودند. در میان مقاصد گردشگری ترکیه از استانبول و آنتالیا گرفته تا مارماریس و وان و… وان از آن جهت که امکان سفر زمینی را دارد و طبعا ارزان‌تر است، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته.

به گفته رفیعی، کشورهای آذربایجان، ارمنستان، دبی و مالزی از دیگر مقاصد سفرهای نوروزی ایرانی‌ها هستند. در این میان قیمت تورهای کشورهای آذربایجان و ارمنستان تقریبا با مقاصد سفرهای داخلی برابری می‌کند.

 

منبع: ایسنا
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.