محمدرضا نظریان،مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در نشست علمی کارشناسان فنیوحرفهای و کاردانش نواحی و مناطق آموزشوپرورش اصفهان، اظهار داشت: رسالت نظام تعلیموتربیت، پرورش نسلی توانمند، متعهد، کارآفرین و اثرگذار در جامعه است و هنرستانها نقشی اساسی در مهارتمحور شدن مسیر رشد دانشآموزان برعهده دارند.
وی با اشاره به جایگاه رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش در پاسخگویی به نیازهای بازار کار عنوان کرد: مهارتآموزی در شرایط کنونی کشور نهفقط یک انتخاب، بلکه ضرورتی ملی است و دانشآموزان باید با ویژگیهایی همچون خلاقیت، کارآفرینی و تفکر حل مسئله وارد جامعه شوند که این مهم در برنامههای مهارتمحور قابل تحقق است.
نظریان در تشریح ضرورت ارتباط نظاممند هنرستانها با صنایع و محیط واقعی کار تصریح کرد: شناسایی ظرفیتهای صنعتی مناطق، مذاکره با صاحبان صنایع و برنامهریزی برای ایجاد محیطهای یادگیری مشترک، راهبردی مهم برای تبدیل آموزش مهارتی به تجربه واقعی و اثرگذار است که منجر به تعالی تربیتی بر مبنای سند تحول بنیادین میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به تأکید سند تحول بنیادین بر «یادگیری مادامالعمر» و «یادگیری برای زندگی» بیان داشت: دانشآموز باید در مسیر استعداد خود قرار گیرد و ترکیبی از دانش نظری، مهارت عملی و تربیت اخلاقی را تجربه کند تا بتواند زندگی شخصی و مسیر شغلی آینده خود را بهصورت مؤثر مدیریت کند.
وی با بیان اینکه آموزش مهارتی باید با تحولات فناوری هماهنگ باشد، اضافه کرد: عبور از الگوهای سنتی، توسعه کارگاههای هوشمند، بهرهگیری از ابزارهای دیجیتال و برنامهریزی برای مهارتهای مبتنی بر فناوری، از نیازهای امروز هنرستانهاست.
نظریان ضمن تأکید بر نقش همکاری دستگاهها و صنایع در پیشبرد اهداف مهارتآموزی اذعان داشت: تحقق سند تحول بنیادین بدون مشارکت بخشهای مختلف امکانپذیر نیست و نشستهای تخصصی در استان زمینهساز تصمیمهای مؤثر در مسیر توسعه آموزشهای فنیوحرفهای خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: هدف اصلی آموزشهای فنیوحرفهای تربیت نسلی کاردان، خلاق، باایمان و مهارتمحور است و تحقق این رویکرد نیازمند برنامهریزی مستمر، همراهی کارشناسان و استفاده صحیح از ظرفیت مدارس و صنعت در سراسر استان است.