هلدینگ مهاجرتی ویستا
پشت پرده ممنوعیت آیفون چه بود؟
گزارش "تماشاگران" از وضعیت جنجالی خرید و فروش آیفون در بازار

پشت پرده ممنوعیت آیفون چه بود؟

تماشاگران_این روزها وضعیت خرید و فروش آیفون در بازار شرایط مساعدی ندارد.

به نظر می‌رسد وقتی قرارا ست بازاری برای یک کالا گرم شود، حاشیه‌هایی رابه همراه دارد که ممکن است در افزایش قیمت آن تأثیر بگذارد. مسئله این است که بحث سیاست‌گذاری اقتصادی منوت به مسائل بزرگ نیست، گاهی سیاست‌گذاری های موجود باعث تکان خوردن قیمت‌ها در بازار خرید و فروش می‌شود. علی سعدوندی استاد دانشگاه معتقد است که مهم‌ترین اولویت و برنامه برای سیاست‌گذار اقتصادی ایجاد شرایطی برای ممانعت از خروج سرمایه است .

این استاد دانشگاه در کلابهاوس با موضوع ممنوعیت آیفون؛ زندگی چه کسانی قرار است لوکس شود، گفت: سیاست‌گذار باید در اشلی بزرگ سیاست‏هایش را تدوین کند و مهم‌ترین مصداق درستی یک برنامه، این است که خروج سرمایه از ایران متوقف شود.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران نیوز، در روزهای اخیر رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفته است عده‌ای که به‌دنبال سود خود بوده‌اند، با فضاسازی روانی خبر ممنوعیت واردات آیفون را منتشر کرده‌اند؛ درحالی‌که دوبرابر نیاز ثبت سفارش آیفون انجام داده‌اند. به‌گفته او، مردم برای خرید آیفون بهتر است عجله نکنند.

خبر احتمال واردات گوشی آیفون زمانی منتشر شد که در اواخر اردیبهشت گروهی از واردکنندگان با انتشار تصویری اعلام کردند که هنگام ثبت سفارش گوشی مدل آیفون در سامانه جامع تجارت با این پیام روبه‌رو شدند که امکان ثبت سفارش تلفن‌همراه با برند اپل را تا روز شنبه ۳۱ اردیبهشت نخواهند داشت.

قیمت آیفون به ۸۳ میلیون تومان هم رسید

در گام بعدی هم، برخی از واردکنندگان با انتشار تصویری دیگر گفتند که هنگام ثبت سفارش گوشی‌های آیفون در سامانه جامع تجارت برای دریافت ارز، با پیغام «باتوجه‌به قرارگیری تلفن‌همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ (کالای لوکس و غیرضروری) امکان ثبت سفارش آن وجود ندارند» روبه‌رو شده‌اند.

این خبرها باعث افزایش نجومی قیمت آیفون از ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان در مدل‌های مختلف این گوشی به ۵۵ تا ۶۵ میلیون تومان شد. همچنین، بسیاری از فروشندگان چه در بازار فیزیکی و چه در وب‌سایت‌های آنلاین گوشی در هفته جاری فروش مدل‌های مختلف آیفون را متوقف کرده‌اند.

بعد از افزایش بیش‌ازحد قیمت آیفون، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در واکنش به خبرهای ممنوعیت واردات آیفون گفت که ثبت سفارش موبایل‌های آیفون با هیچ محدودیتی همراه نیست.

با این حال سعدوندی به اعلام ممنوعیت واردات آیفون و حرف و حدیثهای بعدی و تکذیب این موضوع اشاره کرد و گفت: از قبل درباره ضرورت ممنوعیت واردات گوشیهای لوکس از سوی مقامات وزارت صمت اطلاع رسانی شد. من این تصمیم را واقعا تصویر درستی نمیدانم. فردی که گوشی در حد و اندازه آیفون می‌خواهد، به گوشی پایینتر رضایت نمیدهد و در برندی دیگر این گوشی را انتخاب میکند .

وی با تاکید بر اینکه محدودیتها عامل مهم فرار سرمایه هستند، گفت: شاید برخی بگویند ممنوعیت واردات آیفون ضرری برای دهکهای پایین درآمدی و همچنین طبقه متوسط ندارد، گفت: این تصور کاملا اشتباه است. بازار گوشی تلفن همراه فقط سه بازیگر بزرگ دارد. یک شرکت متعلق به چین است، یکی متعلق به کره جنوبی و یکی متعلق به این شرکت آمریکایی .

وی اضافه کرد: در این شرایط باید از تصمیمات اشتباه در بازار گوشی تلفن همراه پرهیز کرد چون در نهایت حتی نفع تولیدکننده داخلی نیز در میان نیست و فقط بازیگران بزرگ این بازار یعنی شرکت های سامسونگ شیائومی منتفع میشوند.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.