هلدینگ مهاجرتی ویستا
سازمان آتش نشانی به حضور زنان آتش نشان نیاز دارد
گفت و گو "تماشاگران  امروز" با سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی:

سازمان آتش نشانی به حضور زنان آتش نشان نیاز دارد

زهره حاجیان_خبرکوتاه بود و جالب. «جذب 16 آتش‌نشان زن درسازمان آتش نشانی تهران» به خودی خود خبرجذابی است که باعث افتخار زنان می‌شود.

برای در جریان قرار گرفتن خبر با" سید جلال ملکی" کارشناس و سخنگو و مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی گفت‌وگو کردیم.

آقای ملکی با توجه به جذب و به کارگیری ۱۶ آتش‌نشان زن حضور زنان در این شغل سخت چقدر لزوم دارد و آیا اصلا موثر است یا نه؟

حضور زنان آتش‌نشان صد درصد موثر است. همه کشورهای پیشرفته دنیا این تجربه را دارند و در کشورخودمان بیش از دو دهه است در شهر کرج از تجربه حضور زنان درآتش‌نشانی استفاده می‌کنند و واقعا در برخی از حوادث حضور زنان ضروری به نظر می‌رسد. من ۲۷ سال سابقه کار دارم و ۱۹ سال در عملیات حضور داشته‌ام .در برخی از عملیات و اماکن احساس کردم حضور خانم‌ها از نظر روانی و آرامش دادن به حادثه دیدگان بسیار موثر بوده و حتی در برخی از حوادث حضور زنان واقعا لازم و ضروری است. چرا که در بسیاری از موارد ما مجبوریم به محل زندگی مردم برویم و در شرایط فوری و اضطراری بهتر است حتما خانم‌ها حضور داشته باشد.

به نظر شما این کار چه چالش‌هایی دارد؟

البته این اولین تجربه استفاده از زنان آتش‌نشان در تهران است که اتفاق می‌افتد و ممکن است در روند اجرایی‌شدن با چالش‌هایی مواجه شویم و مواردی را پیش‌بینی نکرده باشیم که البته طبیعی است. معمولا در تجربه‌هایی که برای اولین بار اجرایی می‌شود، ممکن است اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای رخ بدهد که البته قابل حل خواهد بود. اما امیدواریم طرح به سمتی برود که این آخرین جذب زنان در آتش‌نشان نباشد و این طرح ایده آل و موفق باشد و درسال‌های بعد زنان را در آتش‌نشانی جذب کنیم.

به نظر شما آیا این زنان توانایی جسمانی انجام خدمات سخت و طاقت فرسای آتش‌نشانی را دارند؟

صد در صد زنان توانایی جسمانی را دارند. هرچند نمی‌توان آنان را با مردان قوی و ورزشکار مقایسه کرد.البته این زنان هم ورزشکار هستند و از پس آزمون‌های سخت برآمدند و درست همان تست‌های سختی که مردان انجام داده‌اند زنان هم درهمان تست‌ها و آزمون‌های بسیار سخت شرکت کرده و موفق شده‌اند.

چند نفر از زنان متقاضی جذب درآتش‌نشانی بودند؟

آمار دقیق را بخاطر ندارم اما می‌دانم صدها نفر از زنان متقاضی بودند و آزمون دادند و از بین آنان ۱۶ نفر از بهترین‌ها پذیرش شدند.

گفتنی است اوایل آذر سال 1399 خبر رسید که قرار است 16 آتش‌نشان زن جذب شهرداری تهران شوند. بعد از انتشار این خبر موضوعات متعددی مطرح شد و قرار بر این بود که جزئیات کار اعلام شود. مراحل استخدامی آتش‌نشانان از 5 اسفندماه آغاز می‌شود و بعد از ثبت‌نام و گذراندن آزمون، این افراد جذب سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران می‌شوند.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.