هلدینگ مهاجرتی ویستا
سکوت ادبیات با هیاهو شکسته می شود!
در نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر مطرح شد؛

سکوت ادبیات با هیاهو شکسته می شود!

نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر (9 بهمن) با حضور مسئولان جشنواره و مدیرعامل خانه کتاب برگزار شد. این جشنواره شامل دو بخش از جمله محافل شعر و بخش رقابتی است.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/رضا اسماعیلی (دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر) با اشاره به آنکه مراسم اختتامیه جشنواره فجر در روز جمعه برگزار خواهد شد، گفت: از زمان اعلام فراخوان تاکنون سعی بر آن بود روالی شایسته را طی کنیم. محافل ادبی برگزار و شاهد حضور شعرای خارجی فارسی زبان بودیم. مراحل داوری پیش رفته و آماده برگزاری مراسم اختتامیه هستیم.

او درخصوص داوری آثار جشنواره شعر فجر گفت: امسال با رشد ۲۰ درصدی در آثار ارسالی شاهد بودیم چنانکه ۳۱۳۵ اثر دریافت کردیم که در ۳ بخش شعر بزرگسال، شعر کودک و کتاب بود. هرچند اختلاف نظر برای داوری وجود داشت اما در نهایت به تجمیع آرا رسیدند. اما در حوزه درون مایه و اندیشه انتظارات بالا و سختگیرانه است. در این دوره هم برگزیده و هم شایسته تقدیر داریم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امسال از حواشی برای جشنواره شعر فجر خبری نبود و سعی کردیم این جشنواره را به درستی برگزار کنیم. همچنین به دنبال راهکارهایی برای پویایی و بروز خلاقیت در شعر هستیم. تحقق این مهم بخشی به خانه کتاب و بخشی به فضای ادبی کشور بازمی‌گردد. خریداری کتاب‌های برگزیده و معرفی آنها در نشست‌های نقد و بررسی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و البته پوشش مناسب این رویدادها توسط رسانه اهمیت دارد.

او یادآور شد: نیاز است تا فضای نقد و بررسی شعر را گسترش دهیم. ضمن آنکه حوزه ادبیات در حوزه درآمدزایی فقیر است از این رو نسبت به سایر جشنواره‌های فجر حامیان کمتری دارد. مظلوم‌ترین قشر حوزه فرهنگ و هنر شاعران هستند. اگر برنامه‌هایی با رویکرد شعر و ادبیات بیشتر شود قطعا در تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود.

علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) شعر را ثروت ملی ایرانیان دانست و گفت: شعر می‌تواند خلق‌ساز باشد چراکه الهام بخشی و همه گیری شعر منحصر بفرد است. شعر متعلق به زبان فارسی است و در زبان دیگری به این صورت ساخت یافته، آهنگین و... دیده نمی‌شود.

او ادامه داد: حجم آثار رسیده به دبیرخانه نوید بخش حجم توفیق و علاقه به این حوزه است چنانکه تعداد آثار اولی پر شمار بود. اگر دامنه پر تعداد نداشته باشیم نمیتوانیم امید کسی قله را داشته باشیم و قله کم شمار می‌تواند محبوبیت شعر طی قرن گذشته را زیر سؤال برد.

او ادامه داد: بد نیست بررسی بر روی فراز و فرود شعر فارسی طی قرن گذشته داشته باشیم‌. البته توجه به شعر و زبان پارسی مد نظر جشنواره شعر فجر است اما مسائلی که این سالها در افغانستان و ... داشتیم سبب شده تا زبان فارسی در این کشورها با چالش روبه‌رو شود. تلاش داریم تا مرکز رایزنی ایران در تاجیکستان باز شود تا رفت و آمدها رغم خورد. افزایش دامنه زبان فارسی به سمت شاعران غیر پارسی زبان هم مد نظر داریم.

او ادامه داد: شعر و کتاب محصول کار فردی است و اگر رسانه با جدیت به این حوزه بپردازد قطعا بیشتر مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد. توجه یک امر جمعی است. ادبیات هیاهو ندارد و باید برایش هیاهو ساخت.

 

منبع: ایلنا
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.