هلدینگ مهاجرتی ویستا
۱۴۵ میلیارد ریال برای ۱۸ فدراسیون ورزشی
کمک پایان سال دولت اعلام شد

۱۴۵ میلیارد ریال برای ۱۸ فدراسیون ورزشی

سازمان برنامه وبودجه اعتبار ۱۴۵ میلیارد ریالی در اختیار وزارت ورزش قرار داده تا برای تخصیص به ۱۸ فدراسیون مورد استفاده قرار بگیرد. این تخصیص‌ها خارج از بودجه سالیانه آنها انجام می‌شود.

در حالیکه کمتر از یک ماه به پایان سال باقی مانده، اعتباری از محل قانون بودجه ۱۴۰۱ به وزارت ورزش ابلاغ شده است.

این بودجه به مبلغ ۱۴۵ میلیارد ریال از محل نقدی (محل منابع هدفمندی) با عنوان «کمک به فدراسیون های ورزشی» در اختیار وزارت ورزش قرار داده شده و اینگونه تاکید شده که این بودجه در راستای تخصیص اعتبار به ۱۸ فدراسیون ابلاغ شده است.

سهم ۱۰ فدراسیون از اعتبار تخصیصیِ ویژه دولت ۱۰ میلیارد ریال است.۱۸ فدراسیونی که از کمک پایان سال دولت بهره مند شده‌اند، عبارتند از:

* تنیس، ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، وزنه برداری، بسکتبال، تکواندو، دوومیدانی، قایقرانی، روستایی و بازی های بومی، ووشو و ورزش همگانی (هر یک ۱۰ میلیارد ریال)

* جودو، دوچرخه سواری، ژیمناستیک، سوارکاری، نابینایان و رزمی (هر یک ۵ میلیارد ریال)

* هاکی (۹ میلیارد ریال) * کونگ فو (۶ میلیارد ریال)

پیش از این فدراسیون های مختلف ورزشی از کمبود بودجه در برنامه های خود گله مند بودند. محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در واکنش به بودجه پیشنهادی دولت برای ورزش که ورزشی‌ها آن را «کوچک گرفته شدن چانه ورزش» می‌نامند، به محدودیت منابع اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی در وزرش اگر دولت به ورزش توجه کند، نهایتا منابع محدود را چیزی حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش خواهد داد. با این افزایش چند درصدی، نهایتا بودجه مثلا ۱۰ میلیاردی فدراسیون والیبال می‌شود ۱۲ میلیارد. با توجه به وضعیت موجود، امیدواریم دوستان ما در مجلس و دولت، به این نکته توجه کنند که حضور تیم‌های ملی ورزشی در میادین بین‌المللی یک حضور حاکمیتی است نه حضور بخش خصوصی که بگوییم به دولت ربطی ندارد. وقتی تیم ملی یک کشور در مسابقاتی در سطح آسیایی و جهانی شرکت می‌کند، در واقع نماینده جمهوری اسلامی است. از طرفی حضور در رقابت‌های بین‌المللی سلقیه‌ای و دل‌بخواهی نیست.

وی با اشاره به افزایش درصدی بودجه ادامه داد: این‌که به عنوان مثال دولت بودجه سال گذشته ورزش را درصدی افزایش می‌دهد، این سؤال مطرح می‌شود که به هزینه‌های تمام شده برای اعزام‌ها و سفرها چقدر اضافه شده است؟ زمانی بود که بلیت سفر به اروپا برای هر ورزشکار ۵ الی ۶ میلیون تومان بود ولی حالا به رقم ۴۰ میلیون تومان رسیده. این هزینه چند برابر شده؟ هزینه اعزام یک تیم به خاور دور در گذشته ۱۲ یا نهایتا ۲۰ میلیون تومان بود ولی درحال حاضر ۸۰ الی ۹۰ میلیون تومان شده است. زمانی هزینه بلیت اعزام تیم به قاره آمریکاجنوبی، برزیل یا آرژانتین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان بود ولی حالا با کمتر از ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان چنین اعزامی امکان‌پذیر نیست. یک نفر دو نفر هم که نیستند، تیم ۲۵ نفره است.

اما در ادامه رئیس فدراسیون اسکواش هم از وضعیت بودجه این رشته ورزشی گله مند بود. او عنوان کرده بود که بسیاری از ورزشکاران مطرح اسکواش به دلیل درآمدزایی به سمت مربیگری گرایش پیدا کرده‌اند و انگیزه‌ای برای فعالیت در این رشته ندارند، چه برنامه‌ای در این زمینه خواهید داشت، گفت: برای رفع مشکل تأمین معیشت ورزشکاران سعی داریم هر فصل مسابقه‌ای تحت عنوان جایزه بزرگ با جوایز نقدی برگزار کنیم که درآمد آن به اندازه ۳ ماه کار مربیگری است، برگزاری این گونه مسابقات سبب می‌شود تا ورزشکار با انگیزه بیشتری تمرینات خود را پیگیری کند و به جای کار مربیگری تمرکز خود را معطوف ورزش حرفه‌ای کند.

برخلاف دیگر مسئولان عرصه ورزشی،محمود خسروی‌وفا،‌ رئیس کمیته ملی المپیک معتقد است اکه کمیته های مختلف ورزشی مشکل بودجه دارند اما مشکلات دیگری هم غیر از کمبود بودجه در عرصه ورزشی وجود دارد. هنوز اعتقاد دارم که مشکل ما در کشور و ورزش کشور بودجه نیست و در اصل باید از ظرفیت‌های مدیریتی و توانایی‌های داخلی استفاده کنیم، البته این مسئله ابزارهای خاص خود و بودجه می‌خواهد.

وی افزود: آنچه مسلم است ورزش از کمترین بودجه در دستگاه‌های مختلف برخوردار است و هاشمی درست گفته اما اگر بودجه را ندادند ورزش ما دچار افت و مشکل نمی‌شود. باید از ظرفیت‌هایی که وجود دارد استفاده کرد، به عبارتی از این قسمت صحبت شهید سلیمانی که از تهدیدها باید فرصت ساخت، درس گرفت تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم و افتخارات خوبی را در مسابقات بازی‌های آسیایی هانگژو و کسب سهمیه المپیک پاریس داشته باشیم.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.