به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/مازیار بیگلو، عضو هیئتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در نشستی خبری اعلام کرد به قطعهسازان گفته شده که رشد قیمت کارخانهای خودرو بین ۳۰ تا ۸۰درصد خواهد بود. پیش از این نیز برخی پیشبینیها حاکی از آن بود که احتمالا قیمتگذاری جدید خودرو نزدیک به حاشیه بازار خواهد بود.
پیش از این افزایش قیمتهایی که از طریق شورای رقابت اعمال شده بود، عموما زیر ۱۰درصد بود. تنها در آخرین قیمتگذاری که توسط شورای رقابت انجام شد، یعنی اردیبهشتماه سال گذشته، این شورا افزایش ۱۵درصدی قیمتها را اعمال کرد. در آذرماه سال ۱۴۰۰ نیز که آخرین قیمتگذاری انجام شد، ستاد تنظیم بازار رشد قیمت ۱۸درصدی را برای خودروهای تولید داخل در نظر گرفت.
اما اکنون به نظر میرسد با توجه به ثابت ماندن قیمت خودرو برای مدت طولانی و روند زیاندهی که خودروسازان در این مدت متحمل شدند و همچنین مخالفتهایی که با حضور دوباره این شورا شده، شورای رقابت سعی دارد خودروسازان را از زیان خارج کند. محمود دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت چندی پیش در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین عنوان کرده بود که با اجرای دستورالعمل جدید شورای رقابت، حداکثر تا ۶ ماه آینده بازار خودروی کشور تنظیم شده و به تعادل میرسد. همچنین تاکید کرده بود: قرار نیست خودروسازان محصولی تولید کنند که قیمت آن کمتر از قیمت تمامشده باشد و سود منصفانه آنها در نظر گرفته خواهد شد.
امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص میگوید: ابتدا یک نکته را بگویم، چون یکدفعه وقتی درباره افزایش ۳۰ تا ۸۰ درصدی گفته میشود، مردم فکر نکنند که خودرو قرار است در بازار ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است. منظور این است که خودروهایی که تاکنون قیمتگذاری بسیار پایین داشتند و ۱۷۰ و ۲۰۰ میلیون تومان بودند، در حالی که قیمت تمامشدهاش همان ۲۷۰ میلیون تومان در میآمد، قیمتشان درست شود.
وی میافزاید: به عبارتی، قیمت کارخانه تغییر میکند؛ آن هم قیمتهایی که قیمتگذاری دستوری غلط رویشان اعمال میشد؛ نه خودروهایی مثل دیگنیتی و تیگو. حتی شاید برای مثال در مورد خودروهایی مثل تیگو۸ قیمتها حتی پایین آید.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه مردم از این ماجرا نترسند، عنوان میکند: قبلا قیمت تمام شده را در نظر میگرفتند. برای مثال، سال ۹۶ را قیمت پایه میگرفتند و هر سال میگفتند تورم این رقم است، پس خودروساز هم با این نسبت باید افزایش قیمت داشته باشد. دیگر در این ۴ سال گذشته قیمت تعیینشده همیشه پایینتر از قیمت تمامشده بود؛ مثل پژو۲۰۶، پژوپارس، تیبا و فرمول افزایش قیمت خودروبهروز میشود
کاکایی تصریح میکند: حالا قرار است فرمول افزایش قیمت خودروبهروز و منطقی شود. قرار است اینگونه عمل کنند که خودروهای مشابه در بازار بینالمللی چه قیمتی دارد و ضرب و محاسبه کنند و بگویند قیمت خودرو چه رقمی خواهد بود.
وی ادامه میدهد: در این حالت به طور قطع قیمت تعیین شده بالاتر از قیمت تمام شده است و حتما این قیمت بالاتر از قیمت قبلی است که تعیین میشد؛ حالا بین ۳۰ تا ۸۰ درصد. چرا تا این حد؟ به خاطر اینکه واقعا بعضی از قیمتهای تعیین شده پایین بود. نمونه آن را نگاه کنید. قبلا پژوپارس در کارخانه ۲۰۰ میلیون تومان بود، اما در بازار ۴۵۰ میلیون تومان به فروش میرفت، یعنی در بازار ۲۵۰ میلیون تومان گرانتر بود؛ این در حالی است که قیمت تمامشدهاش ۷۰، ۸۰ میلیون تومان بالاتر از قیمتی بود که کارخانه میفروخت. پژو۲۰۶ هم اینگونه بود.
این کارشناس صنعت خودرو متذکر میشود: با تصمیم جدید، قیمتها منطقی میشود. حالا قیمت بعضی از خودروها قبلا خیلی پایین بود که قیمتشان بالاتر میرود و بعضی از خودروها هم که قیمتشان معقول بود، بالا نمیرود.
کاکایی با اشاره به اظهارنظر انجمن قطعهسازان، میگوید: انجمن قطعهسازان، گروهی هستند که قطعه به خودروهای تولید داخل با درصد بالای داخلیسازی میدهند که اتفاقا همین گروه تحتتأثیر قیمتگذاری دستوری غلط بودند.
وی میافزاید: در مورد خودروهای مونتاژی که حدود ۲۰ درصد داخلیسازی دارند و قطعه خاصی جز تایر و باتری نمیگیرد، بعید است که قیمتهایشان تغییر کند.