هلدینگ مهاجرتی ویستا
توقف راه‌آهن بوشهر در ایستگاه بی‌پولی
پیشرفت ۱۰ درصدی طی ۱۵ سال؛

توقف راه‌آهن بوشهر در ایستگاه بی‌پولی

پروژه راه‌آهن بوشهر علیرغم اهمیت بسیار زیاد، به علت عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز پس از ۱۵ سال همچنان کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما قرار است در دولت سیزدهم گره باز شود.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/راه‌آهن یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های حمل‌ونقل محسوب می‌شود که به عنوان یکی از نیازهای اساسی برای توسعه و پیشرفت به‌ویژه در عرصه اقتصادی مورد نیاز است.

استان بوشهر علی رغم موقعیت و جایگاه استراتژیکی که در عرصه اقتصادی کشور دارد، هنوز به خط ریل سراسری متصل نشده است و پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز در ایستگاه بی پولی متوقف مانده است.

در حالی ۱۵ سال از زمان آغاز پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز می‌گذرد که پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰ درصد هم نرسیده است.

پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر - عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات ۹ تا ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده است.

از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی دارد.

این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

راه‌آهن بوشهر به عنوان یک طرح ملی دیده شود

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری بیان کرد: تکمیل راه‌آهن بوشهر را نباید یک مطالبه استانی دید بلکه این پروژه برای کل کشور ارزش بسیار بالایی دارد.

غلامحسین کرمی اضافه کرد: سال‌ها از آغاز پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز می‌گذرد ولی هنوز این پروژه تکمیل نشده و علیرغم وعده‌های مسئولان و دولت‌های مختلف، اعتبارات مورد نیاز برای آن تکمیل نشده است.

پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز را نباید منطقه‌ای ببینیم چرا که برای کل کشور مفید است و باید ملی دیده شودوی با اشاره به اینکه انتظار داریم مسئله راه‌آهن بوشهر جدی‌تر دنبال شود ادامه داد: نیاز است که موضوع تأمین اعتبار راه‌آهن بوشهر - شیراز جدی‌تر از سوی دولت دنبال شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این پروژه مطالبه طولانی مردم استان بوشهر است افزود: این طرح را به عنوان پروژه بوشهر و شیراز و منطقه‌ای نبینیم و باید به صورت ملی دیده شود.

وی تاکید کرد: اگر به صورت منطقه‌ای و استانی به این پروژه نگاه شود، پیشرفتی را شاهد نخواهیم بود ولی مسئله مهم این است که پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز برای کل کشور مفید است و باید ملی دیده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه دولت برای تکمیل راه‌آهن بوشهر - شیراز اظهار داشت: دولت عزمی جدی برای تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر شیراز دارد و شاهد تصمیمات خوبی در این زمینه هستیم.

سید محمود دستغیبی با اشاره به استفاده از تهاتر نفتی برای تأمین اعتبارات پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور و هیئت دولت در سفر به استان بوشهر بر تأمین اعتبارات این پروژه تاکید کردند.

وی بیان کرد: طول محور راه‌آهن شیراز - بوشهر- عسلویه ۶۵۵ کیلومتر است که حدود ۱۴۰ کیلومتر از مسیر شیراز بوشهر در استان بوشهر قرار دارد و محور بوشهر به سمت عسلویه به طول ۲۰۵ کیلومتر طراحی شده است.

 

منبع: مهر
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.