هلدینگ مهاجرتی ویستا
آیا یک قحطی بزرگ جهانی در راه است؟
دنیا در آستانه یک چالش بزرگ

آیا یک قحطی بزرگ جهانی در راه است؟

هند قرار است صادرات گندم را در اوج جنگ اوکراین و روسیه ممنوع کند. این احتمال وجود دارد که این حرکت هند باعث افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش فزاینده گرسنگی در کشورهای فقیری شود که به واردات این کالا وابسته هستند.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران نیوز/در حالیکه جنگ اوکراین و روسیه باعث آسیب جدی به کشورهای وارد کننده گندم و آرد شده و بر اساس گزارش سازمان های بین‌المللی، میزان فقر در بسیاری از کشورهای کم درآمد را افزایش داده، حالا خبری دیگر منتشر شده که بر اساس تحلیل الجزیره و نیویورک تایمز، می‌تواند منجر به افزایش فقر در جهان شود. این خبر مربوط به ممنوعیت صادرات گندم از هندوستان است.

سیاست جدید دهلی و خطر قحطی جهانی

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، هند - که دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان است – قرار است صادرات این کالا را در زمانی که قیمت های بالای مواد غذایی به علت جنگ اوکراین و روسیه سیاستمداران را نگران کرده، ممنوع کند. این احتمال وجود دارد که این حرکت هند باعث افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش فزاینده گرسنگی در کشورهای فقیری شود که به واردات این کالا وابسته هستند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، هند حدود 10 درصد از ذخایر غلات جهان را (بر اساس داده های وزارت کشاورزی ایالات متحده) در اختیار دارد که با صادرات آن می‌تواند کمبود این ماده را در بسیاری از کشورها جبران کند. بر اساس گزارش ها، برای ماه ها، هند به عنوان کشوری شناخته می‌شد که می‌تواند به جبران کمبود عرضه جهانی غلات (به علت جنگ اوکراین) کمک کند اما حالا سیاستمداران هندی از تداوم و طولانی شدن جنگ و ایجاد بحران غلات و گندم در دنیا ترسیده‌اند و می‌خواهند گندم خود را نگه دارند.

همچنین، بر اساس گزارش نیویورک تایمز، آغاز موج گرما در هند و افزایش دما در فصل برداشت گندم و احتمال آسیب دیدن برخی از مزارع، در این تصمیم دولت و نگرانی اش از کمبود گندم در خود هندوستان نقش داشته و این کشور را بر آن داشته که چنین تصمیمی بگیرد. بر اساس اعلام سازمان تجارت خارجی هند، مقامات این کشور به دلیل ترس از به خطر افتادن امنیت غذایی خود، صادرات گندم را از روز شنبه ممنوع کردند.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا (یکی از آژانس های سازمان ملل متحد) ممکن است 47میلیون نفر دیگر از مردم دنیا به جمع گرسنگان اضافه شوند و در مسیر سختی قرار بگیرند. این در حالی است که اثرات جنگ اوکراین پی در پی به بحران فعلی اضافه می‌شود و باعث بالارفتن عجیب قیمت مواد غذایی و به خصوص غلات می‌گردد.

اقدام هند در حالی رخ داده که این کشور چندی پیش به مقامات بین‌المللی اطمینان داده بود که مرزهای خود را به روی خریداران گندم باز می‌کند و اجازه نمی‌دهد وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین باعث به هم خوردن بازار غلات و گندم جهانی و پاره شدن افسار قیمت‌ها شود.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، این تصمیم با ناراحتی خود کشاورزان هندی نیز مواجه شده است و آنها تمایل دارند، با قیمتی خوب، گندم خود را به خارج صادر کنند، چراکه این صادرات باعث افزایش درآمد آنها نیز شده بود.

کدام کشورها در لبه پرتگاه قرار دارند؟

اگرچه هند قول داده به کشورهایی که با کمبود شدید گندم روبه‌رو بوده و به عبارتی خطر قحطی آنها را تهدید می‌کند، گندم بفروشد اما مشخص است که تصمیم هند باعث ایجاد یک بحران در دنیا می‌شود. بر اساس گزارش الجزیره، کشورهایی همانند سریلانکا و بنگلادش و نپال از جمله مشتریان اصلی گندم هند هستند و افزایش احتمالی قیمت گندم و کاهش میزان صادرات آن (در صورت موافقت هند به انجام این کار) آسیب شدیدی به اقتصاد نسبتا ضعیف این کشورها خواهد زد و تعداد گرسنگان را در این کشور افزایش خواهد داد.

بر اساس گزارش آسوشیتد پرس و به نقل از الجزیره، قبل از جنگ اوکراین و روسیه، کیف و مسکو یک سوم صادرات جهانی گندم و جو را به خود اختصاص می‌دادند، در حالی که صادرات اوکراین پس از عملیات نظامی روسیه در 24 فوریه و به دنبال بسته شدن بنادر و تخریب زیرساخت های غیرنظامی و مزارع غلات، کاهش قابل توجهی پیدا کرد. روسیه نیز با تحریم کشورهای غربی و سازمان ملل مواجه شد و همین عامل، عرضه غلات به بازارهای جهانی را کاهش داد.

هند ابتدا پذیرفت که شکاف واقع شده در بازار را جبران کند اما شرایط خاص این کشور، باعث شد ترسی به جان مقاماتش بیفتد. هند اگرچه از تولیدکنندگان عمده غلات است اما به علت جمعیت زیادی که دارد، یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در زمینه غلات نیز است و همین امر باعث شده که در زمینه صادرات گندم احتیاط کند تا بر اثر اشتباه، خودش دچار قحطی نشود.

به گزارش روزنامه هندی، ایندین اکسپرس، تصمیم دهلی نو برای ممنوعیت صادرات گندم یک روز پس از آن اتخاذ شد که داده های دولت نشان داد تورم سالانه در آوریل به بالاترین میزان در 8 سال گذشته یعنی 7.79 درصد و تورم خرده فروشی مواد غذایی به 8.38 درصد افزایش یافته است. این گزارش نیز بر ترس مقامات هندی از احتمال آسیب دیدن طبقات ضعیف جامعه و افزایش تعداد گرسنگان هندی در صورت تداوم صادرات صعودی گندم و جو افزود.

بر اساس گزارش الجزیره، مصر یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم است که نوسانات بازار غلات بر روی اقتصاد این کشور و افزایش تعداد گرسنگان آن تأثیر گذاشته است. در این رابطه، علی مصیلحی، وزیر تجارت مصر روز یکشنبه گفت که تصمیم هند برای ممنوعیت صادرات گندم در مورد برخی از دولت‌ها از جمله دولت قاهره اعمال نمی‌شود. وی افزود: در حال مذاکره با هند، استرالیا، قزاقستان و فرانسه برای انعقاد قراردادهای خرید مستقیم تجارت گندم هستیم.

با این حال، مصر در آستانه ورود به خط قرمز بحران گندم و وقوع قحطی است. مصطفی مدبولی نخست‌وزیر مصر در این زمینه گفته است: ذخیره استراتژیک گندم کشور فقط کفاف چند ماه را می‌دهد.

ترسی که خود باعث ترس شده است

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، بحران غلات در جهان باعث شده بسیاری از صادرکنندگان گندم و جو ترسیده و مرزهای خود را به روی مشتریان ببندند که این اتفاق، خود باعث جدی تر شدن بحران گندم در دنیا شده است.

بر اساس گزارش این نشریه آمریکایی، اوکراین صادرات روغن آفتابگردان، گندم، جو و دام را محدود کرده تا از اقتصاد جنگ زده خود محافظت کند. روسیه به نوبه خود فروش کود، شکر و غلات به کشورهای دیگر را ممنوع کرده تا با تحریم های آمریکا مقابله کند. اندونزی که بیش از نیمی از روغن پالم جهان را تولید می‌کند، ارسال محموله های خود به کشورهای دیگر را متوقف کرده است. ترکیه نیز به نوبه خود صادرات کره، گوشت گاو، بره، بز، ذرت و روغن های گیاهی را محدود نموده است. همه این کشورها نگران این هستند که یک بحران غذایی در جهان رخ بدهد و به همین دلیل، ذخایر خود را حفظ می‌کنند.

با این حال، شواهد نشان می‌دهد که این اقدام باعث افزایش شدید قیمت مواد غذایی در دنیا و خود این کشورها شده است. گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که محدودیت های اعمال شده برای صادرات، قیمت غلات، روغن، گوشت و کود را به رقم بی سابقه‌ای افزایش داده و احتمالا تأمین آن را هم با مشکل مواجه می‌کند.

گزارش نیویورک تایمز می‌‌گوید که این امر بار بیشتری را بر دوش فقرای جهان می‌گذارد و احتمالا خطر ناآرامی‌های اجتماعی را در کشورهای فقیری که با ناامنی غذایی دست و پنجه نرم می‌‌کنند، افزایش می‌‌دهد.

 

منبع: خبر فوری
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.