هلدینگ مهاجرتی ویستا
آمادگی خودروهای ایرانی برای رقابت با بازار جهانی
گزارشی از وضعیت خودروسازان:

آمادگی خودروهای ایرانی برای رقابت با بازار جهانی

صادرات خودرو این‌بار به ایران‌خودرو رسید. طبق اعلام این شرکت، فرآیند صادرات 2000 دستگاه به روسیه تا پایان سال تکمیل می‌شود.

اما باید این پرسش را مطرح کرد که آیا خودروهای ایرانی توان رقابت در بازار جهانی را دارند یا این صادرات برای مقاصد دیگری صورت می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، صادرات خودرو توسط تولیدکنندگان داخلی سرعت گرفته است. پس از ادعای صادرات محصولات سایپا به ونزوئلا، حالا نوبت به ایران‌ خودرو رسیده که موضوع صادرات را پیش بکشد. طبق اعلام این شرکت خودروسازی، صادرات خودرو این‌ به تیراژ 2000 دستگاه و مقصد روسیه انجام خواهد شد. ایران‌خودرو در سایت ایکوپرس اعلام کرد که فرایند صادرات این خودروها تا پایان سال تکمیل می‌شود.

اما اکنون این مسئله مطرح می‌شود که به‌رغم مشکل کمبود عرضه خودرو به بازار داخلی، خودروسازان چگونه می‌توانند محصولات‌شان را به کشورهای دیگر صادر کنند؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که صادرات خودرو اقدام مثبتی است که خودروسازان باید برای به دست آوردن بازار جهانی تلاش بسیاری کنند. تولیدکنندگان دیگر کشورها نیز برای تحقق این هدف گاهی از عرضه خودرو در کشور خود می‌کاهند و اقدام به صادرات می‌کنند.

در این میان، باید یادآور شد که وزارت صمت وعده افزایش عرضه خودرو به بازار را طی شش ماه آینده داده است. از طرفی دیگر، خودروسازان به‌صورت مداوم مشغول به عرضه محصولات‌شان در بورس کالا هستند.

حال این تولیدکنندگان خودرو می‌توانند هم‌زمان افزایش عرضه خودرو به بازار ایران، به کشورهای دیگر نیز خودرو صادر کنند در حالی که از برنامه وزارت صمت مبنی بر تولید یک میلیارد و 600 هزار خودرو عقب هستند؟

پرسش دیگری که در رابطه با صادرات خودرو مطرح می‌شود، بحث بازاریابی و فعالیت در بازارهای جهانی است. آیا محصولات خودروسازان ایرانی توانایی رقابت در بازار جهانی را دارند؟

با سیگنال های خرید و فروش سبد پیشنهادی انیگما بازدهی بالاتری کسب کنید

با سیگنال های خرید و فروش سبد پیشنهادی انیگما بازدهی بالاتری کسب کنید

کارشناسان می‌گویند که صادرات محدودی هم که از طرف خودروسازان ایرانی به برخی از کشورها نظیر روسیه یا ارمنستان با اهداف سیاسی انجام می‌شود و صرفا نشان‌دهنده پیشرفت این صنعت نیست.

آن‌ها معتقدند که خودروهای ایرانی با توجه به کیفیت و قیمت آن‌ها توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارند و این کشورها می‌توانند خودروهای باکیفیت‌تری را با پرداخت همان هزینه خریداری کنند.

در طرفی دیگر، برخی مدعی می‌شوند که برخی از محصولات ایرانی، مانند دنا، تارا و مدل‌های اتوماتیک این خودروها به سطح کیفی رسیده‌اند که بتوانند در بازار کشورهای خارجی حاضر شوند. اما هنگامی که هزینه‌های حمل‌ونقل و سود واردکننده به این خودروها اضافه می‌شود، برای مشتریان بازارهای خارجی صرفه اقتصادی ندارد. در نتیجه این افراد با پرداخت هزینه‌ای مشابه، اقدام به خرید خودرویی با کیفیت بالاتر می‌کند.

صادرات خودرو سیاسی است

حال باید بررسی کرد که خودروسازان برای کسب سود بیشتر صادرات می‌کنند یا صرفا به‌ دلایل سیاسی این اقدام صورت می‌گیرد؟

کارشناسان معتقدند که اگر خودروسازان قصد کسب سود و گسترش روابط تجاری داشته باشند، درآمدشان افزایش و به تبع آن ارزش پول ملی افزایش می‌یابد.

با توجه به همین عوامل ذکرشده است که کارشناسان ادعا می‌کنند که صادرات خودرو تنها با مقاصد سیاسی اجرا می‌شود و ارزش تجاری ندارد.

قیمت گذاری، خودروسازان را آتش زد

اما در همین خصوص رئیس سازمان بورس ضمن تاکید بر تداوم و افزایش عرضه خودرو در بورس برای بهبود شرایط، گفت: قرعه کشی خودرو شبیه به یک بخت آزمایی و لاتاری ملی به منظور توزیع رانت بی هدف است.

مجید عشقی در در میزگرد تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا در دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم این چالش و معضلی که سالهاست گریبانگیر مردم و تولید کننده شده را حل کنیم و این صنعت را توسعه دهیم، اظهار کرد: صنعت خودروسازی کشور حدود ۴ درصد ارزش بازار سرمایه را در دست دارد اما ۲۰ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و این نشان از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به این صنعت است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این صنعت شبیه بیماری است که عارضه‌های مختلفی از جمله قیمت‌گذاری دستوری، مقیاس تولید، چالش‌های مالی، مدیریت و مالکیت دولتی و ضعف‌های مدیریت اجرایی دارد و طی سالیان متمادی ضعیف شده است.

وی به زیاندهی خودروسازان اشاره کرد و گفت: یقیناً انباشت زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان قابل ادامه نبود چراکه این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتماً با یک توقف تلخ مواجه می‌شد.

عشقی تاکید کرد: تداوم روند قبلی امکانپذیر نیست و از سویی دیگر با نیش و کنایه دستگاه‌ها به یکدیگر این صنعت اصلاح نمی‌شود بلکه باید با برنامه‌ریزی به فکر اصلاح آن بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: اگر چند ماه فرایند عرضه خودرو در بورس تداوم یابد و عرضه با نظم بیشتری صورت گیرد و به تقاضاها پاسخ دهد قطعاً می‌توانیم به نتایج خوبی برسیم.

 

EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.