هلدینگ مهاجرتی ویستا
صنعت گردشگری کشور را دریابید

صنعت گردشگری کشور را دریابید

یادداشت_علیرضا اصغرزاده/نزدیک ایام عید تمام اذهان به سمت سفرهای نوروزی و به طور کلی به سمت گردشگری سوق پیدا میکند.

توسعه گردشگری برای کشور ما که گرفتار تحریم است یک باید تلقی می‌شود و فعالیت‌های فعالان این عرصه منجر به ایجاد آگاهی در رابطه با این امر مهم در بین مسئولان امر شده است و امروز مسئولی نیست که بر توسعه صنعت گردشگری تأکید یا اشاره‌ای نداشته باشد. اینکه این تأکیدات و اشارات چقدر واقعی یا ظاهری هستند جای خود، اما اذعان به توجه و تمرکز به صنعت گردشگری برای توسعه، اتفاق نیکویی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

امروزه صنعت گردشگری به عنوان بزرگترین صنایع خدماتی دنیا اهمیت روزافزونی یافته است. به گونه‌ای که صنعت گردشگری با صنایعی چون نفت و خودروسازی رقابت می‌کند و یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در توسعه کشورها است به طوری که به واسطه آن فرصت های شغلی، تعاملات اجتماعی و فرهنگی و حتی برنامه های حفظ محیط زیست ایجاد می‌شود. بسیاری از کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه این صنعت را در اولویت های اول اقتصادی خود قرار داده‌اند و با برنامه ریزی های خردمندانه توانسته‌اند سهم بالایی از بازار جهانی گردشگری را به خود اختصاص دهند. به همین علت است که امروزه به عنوان صنعت گردشگری از آن یاد شده است.

گردشگری صنعتی خدماتی است که به ارائه مطلوب خدمات به گردشگران وابسته است پس بنابر این شناسایی و درک انتظارات و ادراکات گردشگران و برآوردن حس رضایتمندی گردشگران از اهمیت بسزایی برخوردار است. گردشگری از قرن بیستم به منزله یک صنعت به شمار می‌رود. موفقیت صنعت گردشگری در سه دهه اخیر انکارناپذیر است. این موفقیت نشان می‌دهد که تقاضا همچنان در آینده رو به افزایش خواهد بود. صنعت گردشگری سالانه بیش از 400 میلیارد دلار روزانه روانه صندوق کشورهایی می‌کند که به صورت فعال در این بازار حضور دارند. در دهه های اخیر گردشگری شامل هرگونه مسافرتی می‌شود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود.

تمامی این مواردی که در این نوشتار به آن اشاره شد دلایلی است که لزوم توجه به صنعت گردشگری در کشور ما بیش از گذشته مشخص میکند. در بحث برخورداری از آثار و ابنیه تاریخی و به لحاظ جغرافیای متنوع، ما کشور چهار فصل هستیم و تنوع اقلیمی و آب و هوایی داریم و از هر دو جهت جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم. این موضوع یکی از مؤلفه‌های مزیت رقابتی است که عملاً ما را به این موضوع سوق می‌دهد که باید به صنعت گردشگری بپردازیم. باید به سبب این مزیتی که نسبت به رقبای خودمان داریم بتوانیم از مزایای متعدد این صنعت که یک صنعت پیشران اقتصادی است استفاده کنیم که متأسفانه در طول چند دهه اخیر اعتنایی به این صنعت پر سود نداشته‌ایم و جا دارد حالا که همه چیز بر وفق مراد مسئولان محترم پیش میرود نیم نگاهی نیز به توسعه این صنعت پر سود داشته باشند چرا که اقتصادی متکی به نفت دیر یا زود متلاشی خواهد شد و چه بهتر است امروز به فکر چاره فردا باشیم.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.