هلدینگ مهاجرتی ویستا
علاج درمان بی ارزشی پول ملی

علاج درمان بی ارزشی پول ملی

یادداشت_ فرامرز یوسفی/تحریم و افزایش قیمت ارز می‌تواند برروی ارزش پول ملی اثرگذار باشد، اما اثرات آن را می‌توان با اتخاذ تصمیمات مناسب و حساب‌شده کنترل کرد. ریشه حل مشکلات اقتصاد ملی و حفظ ارزش پول ملی در داخل است؛

یعنی تصمیم‌گیران اجرایی و قانون‌گذاران می‌توانند از طریق ایجاد درآمدهای پایدار و درآمدهایی که به دلار خیلی وابسته نیستند، تأثیرگذاری دلار را بر کاهش یا افزایش ارزش پول ملی بکاهند.

ارزش دلار در جهان در حال کاهش یا حداقل باثبات است، اما در ایران روزبه‌روز افزایش می‌یابد. دولت برای اینکه بتواند از ارزش پول ملی به بهترین نحو صیانت کند، ابتدا باید وابستگی بودجه به نفت و درآمدهای نفتی را کاهش دهد. همچنین دولت می‌تواند با تأمین نیازهای خود و کسب درآمد از طریق دریافت مالیات، عوارض و واگذاری مالی و سرمایه‌ای شرکت‌ها، واگذاری اوراق مشارکت و سهیم کردن بخش خصوصی در پروژه‌های نیمه‌تمام ارزش پول ملی را افزایش دهد.

با رونق کسب‌وکار و تولید، هم چرخ اقتصاد خواهد چرخید و هم درآمدهای مالیاتی دولت افزایش می‌یابد. همچنین دولت باید درصدد آزاد کردن ارزهایی باشد که در کشورهایی مانند: کره جنوبی، چین و ژاپن و هند مسدود شده است را آزاد کند تا به کشور بازگردد؛ زیرا در این شرایط تزریق ارز به بازار می‌تواند از قیمت ارز بکاهد.

دولت اگر بتواند دیپلماسی اقتصادی خود را تقویت کند، بخش قابل توجهی از مشکلات ارزی حل خواهد شد و با توسعه صادرات، رشد اقتصادی تسریع می‌شود و به تبع آن ارزش پول ملی هم افزایش خواهد یافت.از سوی دیگر زمانی ارزش پول ملی ارتقا پیدا می‌کند که دارایی‌های داخل کشور با ارزش افزوده صادر شوند. حتماً باید مواد اولیه ما باید با ارزش افزوده از کشور خارج شود و نه به صورت خام. همچنین ظرفیت تولید در کشور باید افزایش پیدا کند و ما باید زنجیره‌های تولید در کشور را کامل کنیم.

متأسفانه بسیاری از مواد اولیه ما در حال حاضر به‌صورت خام از کشور خارج می‌شود، لذا اگر این مواد ارزش افزوده بالاتری پیدا کنند حتماً قیمت آن‌ها افزایش خواهد یافت و در صورت صادرات حتماً ثروت ملی ما افزایش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر فولاد و شمش داخلی به صورت خام از کشور خارج می‌شود. اگر مواد اولیه همچون فولاد و شمش تبدیل به محصولات نهایی شوند و با قیمت بالاتری از کشور خارج شود حتماً در این شرایط ثروت کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

در نهایت باید عنوان کرد تا تولید در کشور به جریان و حرکت نیفتد و ارزش افزوده کالا‌های ما افزایش پیدا نکند همچنان پول ملی ما جایگاه اصلی خود را پیدا نخواهد کرد.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.